Az Airbus felvette termékkatalógusába az A350-1000-es megnövelt felszállótömegű változatát, amely a Qantasnak kínált ultra nagy hatótávú modell alapja lesz. A gyártó emellett folytatja a vevők igényeinek felmérését az A350-es áruszállító variánsáról, amelyről egyre több konkrétum szivárog ki.

A WV006 (weight variant) jelzésű változat 319 tonna maximális felszállótömeggel rendelkezik, tehát 3 tonnával nagyobb terheléssel is felszállhat az eddigi maximum 316 tonnás WV002 és WV011 változatoknál.

Az új variáns üzemanyagkapacitása 156 000 liter, csakúgy mint a többié, míg az üzemanyagot nem számítva a típusváltozat maximális tömege 223 tonna lehet, leszállni maximum 236 tonnás tömeggel lehet a géppel – írta cikkében a Flightglobal.

Forrás: Qantas

A gyártó egyelőre nem adott meg hasznos terhelés- és hatótávolság-adatokat a változathoz.

A korábbi hírek szerint a 319 tonnás maximális felszállótömeggel rendelkező A350-1000-es változaton alapulna az az ultra nagy hatótávú (ULR) variáns, amelyet az Airbus a Qantas Project Sunrise programjához dolgoz ki.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Amint arról korábban beszámoltunk, a légitársaság az A350-1000-est választotta az ultrahosszú, Ausztrália keleti parti nagyvárosaiból (Sydney, Melbourne) többek közt New Yorkba és Londonba indítandó, közbenső leszállás nélküli járatainak megvalósításához. A világjárvány miatt a terv megvalósításáról egyelőre nem hoztak végleges döntést, így kötelező érvényű rendelést sem adtak le a típusra, de idén februárban Alan Joyce vezérigazgató azt mondta, nem tettek le a projektről..

Egyre konkrétabb tervek az A350-es áruszállító változatáról

Mindeközben az európai repülőgépgyártó folytatja a piac és a potenciális vevők igényeinek felmérését az A350-es áruszállító változatával kapcsolatban, tárgyalnak a típus beszállítóival is a lehetséges módosításokról. A Boeing 777F konkurenciájának szánt típus jelzése A350-950F lenne az Aviation Week meg nem erősített értesülései szerint.

Az áruszállító variánst az A350-900-as és -1000-es szerkezeti elemeinek kombinálásával hoznák létre, a -950F törzshossza 70,1 méter lenne, amely 3,35 méterrel hosszabb a kisebb, és 3,7 méterrel rövidebb a nagyobb változatnál.

A repülőgép törzsének szárny előtti részébe építene be az Airbus egy extra elemet, ezen lenne a fő fedélzet rakodására szolgáló, nagyméretű cargo-ajtó és az ahhoz szükséges megerősített szerkezeti teherviselő elemek is.

Az áruszállító változatra az -1000-es nagyobb teljesítményű és a szigorúbb károsanyag kibocsátási szabályoknak is megfelelő Rolls Royce Trent XWB-97 hajtóműveit szerelnék fel, valamint megkapná a hosszabb változat háromtengelyes főfutóműveit is.

Fotó: AIRportal.hu

Szakértők szerint a típus több mint 80 tonna áru szállítására lenne képes, amely ugyan kevesebb a rivális Boeing 777F 102 tonnás teherbírásánál, azonban annál kedvezőbb üzemanyag-fogyasztási és üzemeltetési mutatókkal rendelkezne.

Ha a típusváltozat fejlesztési programját még idén elindítja a gyártó, akkor az A350-950F az évtized második felében állhatna forgalomba.

Az európai gyártó 350 új repülőgépre jósol igényt a következő 20 évre ebben a kategóriában, míg amerikai versenytársa ennél száz géppel többre mérte a keresletet.

Az Airbus A350-1000-es prototípusa a toulouse-i gyár felett. (Fotó: Airbus)

Toulouse számára azért válhatott különösen aktuálissá a program, mert az áruszállító repülőgépekre a világjárvány miatt jelentősen megnőtt a kereslet, ugyanakkor az utasszállító szegmens gyengélkedése miatt nem lefoglalt vagy visszamondások miatt megüresedő gyártási slotokat betölthetné egy újabb változat. Emellett a Boeing 777X programjának csúszása miatt áruszállító, 777-8F változatának forgalomba állítása is évekkel későbbre tolódhat, amely jó lehetőséget ad az európai gyártónak arra, hogy piacra lépjen a nagyméretű áruszállítók szegmensében.

Korábban többször is felmerült, hogy a Boeing a 787-esből is készítene áruszállító változatot, azonban a gép kompozit törzselemeinek módosítása, és egy nagyméretű cargo-ajtó integrálása technikai és mérnöki szempontból rendkívüli kihívásokat jelent, növeli a fejlesztés komplexitását és a költségeit.