Megállapodást írt alá két KC-390-es közepes méretű, sugárhajtású, multifunkciós rámpás szállító repülőgép vásárlásáról a magyar kormány és az Embraer.
A brazil gyártó honlapján elérhető közlemény szerint a pilóták képzése, valamint a légi utántöltésre alkalmas repülőgépek karbantartása is a megállapodás részét képezi.
A két KC-390-es 2023-ban és 2024-ben érkezhet meg a magyar légierőhöz, ezek lesznek a világon az első olyan példányok, amelyek fedélzetén intenzív egészségügyi ellátásra is lesz lehetőség.
Mint korábban megírtuk, a Boeinggel tervezett, végül nem megvalósult vegyesvállalat előkészítésének idején C-390 Millenniumra nevezte át a brazil gyártó a típus kizárólag szállításra alkalmas változatát, ám a légi utántöltésre is használható variáns megmaradt KC-390-es jelzésűnek, ezt vásárolja meg Magyarország.
Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos a közlés szerint azt mondta, olyan multifunkciós gépeket választottak, amelyekkel a honvédség többféle feladatot képes ellátni.
A 23 tonnás terhelhetőséggel rendelkező rámpás szállítógépekkel a légi utántöltés és az egészségügyi mentőakciók mellett humanitárius, valamint kereső-kutató feladatokat, teher- és csapatszállító missziókat is végre lehet hajtani.
Ezekre a repülőgépekre azért van szüksége a Magyar Honvédségnek, mert az Antonov An-26-os katonai teherszállítók végleg kiöregedtek. Az utolsó példányt idén júniusban vonták ki a szolgálatból, ezek feladatainak ellátására kell utódot találni.
A KC-390-es kommunikációs és repülésirányító rendszere is teljesen NATO kompatibilis. Magyarország a katonai szövetség második tagországa, amely rendszeresíti. A típus 2015-ben repült először, 2019-ben állt hadrendbe elsőként a brazil légierőnél, azóta a portugál kormányzat rendelt még belőle.
Bővebben a típusról korábbi cikkünkben: