A Wizz Air emírségekbeli leánycége régebbi Airbus A321-esekre cseréli A321neo gépeinek többségét, mert a sivatagi környezetben az új generációs Pratt & Whitney hajtóműveknél tartóssági problémák tapasztalhatók.
Váradi József, a Wizz Air-csoport vezérigazgatója egy befektetői telefonkonferencián közölte, hogy a Wizz Air Abu Dhabi tíz repülőgépes flottájából a Pratt & Whitney PW1133G-JM új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A321neók nagy részét régebbi A321-200-asokra cseréli – írta a CH-Aviation portál.
Utóbbiak International Aero Engines V2500 hajtóműveinek teljesítménye ugyan kisebb, üzemanyag-fogyasztásuk és károsanyag-kibocsátásuk nagyobb az utód változathoz képest, de kiforrottabb technológiát képviselnek, kevésbé vannak kitéve váratlan meghibásodásoknak.
A lépést az új generációs hajtóműveknél számos légitársaságnál már komoly gondokat okozó hajtómű-problémákkal indokolta a légitársaság. A Közel-Kelethez hasonló sivatagi, forró hőmérsékletű, a hajtóművek szempontjából nagyobb igénybevételt jelentő üzemeltetési körülmények miatt az érintett hajtóművek egyes alkatrészei a gyártó által megadottnál hamarabb használódnak el, amely növeli a karbantartási igényeket.
Az ilyen erőforrásokkal felszerelt repülőgépek rendelkezésre állását tovább csökkenti a hajtóművek akadozó cserealkatrész-ellátása miatti lassabb szervizelés, valamint a kevés rendelkezésre álló cserehajtómű.
Váradi ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az új generációs Pratt & Whitney hajtóművek problémái csoportszinten kezelhetőek.
„Valószínűleg mi vagyunk az egyetlen légitársaság a világon, amelyik nem állított le repülőgépeket a hajtóművek miatt” – tette hozzá, kiemelve, hogy az erőforrások elosztása és üzemeltetési módja mellett a szerencsének is köszönhető ez. Továbbá annak, hogy a légitársaság megfelelő mennyiségű cserehajtóművet/alkatrészt tudott beszerezni, és a hajtóművek szempontjából kedvezőbb, európai éghajlati viszonyok között üzemel nagyrészt.
A Wizz Air Abu Dhabi az internetes flottakövető adatbázisok szerint jelenleg tíz repülőgéppel rendelkezik, amelyből nyolc A321neo, kettő pedig régebbi A321-200-as, utóbbiak a Wizz Air Hungary flottájából kerültek át a közel-keleti leányvállalathoz.
Az abu-dzabi székhelyű légitársaság vélhetően a fenti döntés miatt nem vette át május végén a legújabb A321neo repülőgépét, amely így a máltai leányvállalathoz került 9H-WDV lajstromjellel (képünkön) és a közelmúltban a budapesti bázisról repült.
Amint korábban megírtuk, az indiai Go First diszkont légitársaság májusban részben a Pratt & Whitney hajtóműves A320neo flottája felének üzemképtelensége miatt függesztette fel járatait, és vonult csődvédelembe.
A problémával több európai légitársaság is küzd, a közelmúltban a Swiss és az Air Baltic szintén kénytelen volt leállítani Pratt & Whitney hajtóműves Airbus A220-asai egy részét. A KLM-nek át kellett szerveznie regionális járatainak menetrendjét a hajtómű egy másik változatával felszerelt, a Cityhopper leányvállalatnál repülő Embraer E195-E2-esek hiánya miatt, de a Lufthansa is jelentett problémát ezzel a hajtóművel szerelt, A320neo családba tartozó gépeinél.