Újra fellángolhat az Egyesült Államok és az öböl-menti légitársaságok között a szappanoperába illő vita, miután a Bloomberg szerint az Egyesült Államok plusz adót vetne ki a Qatar, az Emirates és az Etihad járataira.

A gazdasági hírügynökség a Financial Timesra hivatkozva azt írta, hogy a törvényjavaslat eléggé körmönfont és kifacsart, de egyértelmű, hogy kikre szabták. A szabály úgy szól, hogy az Egyesült Államok olyan külföldi légitársaságokra vetne ki plusz adót, amelyek olyan országban vannak bejegyezve, amelyeknek nincs jövedelemadó-szerződése az USA-val, és ahova az amerikai légitársaságok kevesebb, mint két járatot üzemeltetnek hetente.

Bár ebbe Suriname és a Fiji-szigetek is beletartozik, nyilván nem ők voltak a célpont, hanem Katar és az Egyesül Arab Emírségek. Európai légitársaságokat egyébként nem érint a szabályozás.

Az Etihad szerint a szenátus előtt lévő adóreform olyan tartalommal bír, amely ellentétes az Egyesült Államok törvényeivel és számos nemzetközi szerződéssel szembe megy. A cég a lépést újabb versenyellenes intézkedésnek nevezte és közölte, hogy több légiipari szakértővel is egyeztetnek és lobbiznak azért, hogy a törvényhozók megváltoztassák álláspontjukat.

Fotó: AIRportal.hu

Az Emirates későbbre ígért tájékoztatást a Bloombergnek az üggyel kapcsolatban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A javaslatot Johnny Isakson, Georgia állam republikánus szenátora nyújtotta be, amely azért fontos, mert Georgia állam fővárosa Atlanta, amely az Delta Airlines bázisa, nem mellesleg a világ legforgalmasabb repülőterének, a százmillió fölötti utast kezelő Hartsfield-Jackson repülőtérnek is otthont ad.

Az American-Delta-United és a Qatar-Emirates-Etihad trió közti vita évekre nyúlik vissza, a felek folyamatosan és kölcsönösen azzal vádolják egymást, hogy tiltott állami támogatásból is működnek, ezzel torzítva a versenyt. Az amerikai félnél már többször felmerült a két ország közötti, bilaterális megállapodások felmondása, hogy így szabjanak gátat az öböl-menti légitársaságok piaci terjeszkedésének.