Holtpontra jutottak a tárgyalások az A380-as típust megmentő, 36 darabos Emirates-megrendelés részleteinek kidolgozásakor. A Bloomberg gazdasági hírügynökség az ügyet ismerő forrásaira hivatkozva azt közölte, hogy a feleknek nem sikerült egyezségre jutniuk a hajtóműveket illetően, így az óriásgép gyártósorának életben tartása szempontjából kritikus fontosságú üzlet veszélyben van. Az A380-as sorsáról szóló döntés így a 2019 áprilisában távozó Tom Enders helyébe lépő Guillaume Faury ölébe eshet, akit éppen tegnap jelöltek ki az egész Airbus csoport vezetésére.

Az Emirates századik A380-asának átadását ünneplő Emirates és Airbus vezérkar. Az Airbus vezetéséből azóta minden képen szereplő szakember távozott, vagy távozik. (Fotó: Airbus)

A Bloomberg információi szerint a listaárakon 16 milliárd dolláros üzlet, mely szerint a dubaji légitársaság újabb 36 példányt rendelt (20 kötelező érvényű rendelés + 16 opció), a Rolls-Royce hajtóműgyártóval folytatott tárgyalások során futott zátonyra.

A felek álláspontja között az erőforrások ára és a hajtóművek üzemanyag fogyasztása terén van eltérés.

A hírügynökség magukat megnevezni nem kívánó informátorai szerint a hajtóművek teljesítménye már eddig sem hozta az elvárt értékeket.

A Rolls-Royce korábban ugyanis garanciákat vállalt arra, hogy az A380-asokhoz gyártott erőforrások üzemanyag-fogyasztását javítja, de ezeket a vállalásait eddig nem tudta teljesíteni az új generációs Trent-hajtóművek miatt számos egyéb problémával is küzdő brit gyártó.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A tárgyalások elhúzódása miatt eredménytelenül múlt el az a határidő, amíg a megrendelt repülőgépekhez ki kellett volna választani a hajtóműveket, amely valószínűleg a 2020-ra időzített első átadást kérleltetheti, így az egész üzlet létrejöttét fenyegeti.

Amint korábban beszámoltunk róla, az Emirates több hónapos huzavona után dobott mentőövet az A380-as programnak, a januárban megkötött 36 darabos megrendeléssel. Az Airbus már előzőleg azt is meglebegtette, hogy a gyártósor leállításának tervein dolgozik. A gyártó szorult helyzetét kihasználva az Emirates feltehetően jelentős árengedményeket harcolt ki magának.

A dubaji légitársaság az A380-as típus megrendeléseinek több mint felét tudhatja magáénak, több mint 100 példányt üzemeltet a típusból. A légitársaság korábban a GE és a Pratt & Whitney konzorciuma, az Engine Alliance által gyártott hajtóművekkel rendelte A380-asait, de a cég 2015 óta már Rolls-Royce hajtóművekkel rendeli óriásgépeit.

Forrás: Emirates

Az Engine Alliance a Rolls egyetlen vetélytársa ami az A380-as hajtóműveket illeti, azonban a konzorcium nem kapott új megrendeléseket az utóbbi években, így más típusú hajtóművek fejlesztésére és gyártására helyezték a hangsúlyt. Bár az A380-as hajtóművek gyártását nem szüntették meg, nem is nagyon kapálóztak a hírek szerint az újabb 36 darabos Emirates-géprendelés hajtómű-szerződésésének megszerzéséért.

A Bloomberg kereste az Airbust, a Rolls-Royce-t és az Emiratest, de a cégek nem kívántak nyilatkozni az ügyben.

A Bloomberg beszámolóját követően az Airbus és a Rolls-Royce részvényei veszítettek értékükből a párizsi és londoni tőzsdéken.

Az Airbus A380-as óriástípus jövőjéről szóló döntés Guillaume Faury ölébe eshet, aki idén vette át az Airbus kereskedelmi üzletágának vezetését Fabrice Brégiertől. Az Airbus pedig hétfőn azt jelentette be, hogy a francia szakember jövőre még előrébb léphet, ugyanis a 2019 áprilisában távozó Tom Enders, az egész Airbus csoport vezetője helyére a korábban a helikopter üzletágat vezető Faury-t jelölte ki az igazgatóság.