Mintegy 150 dolgozójától kénytelen megválni a Finnair, a légiutas-kísérők munkabeszüntetése miatt több mint száz járatot kellett törölni, köztük egy budapestit is.
Katasztrofális hatással van a Finnair üzleti modelljére az ukrajnai háború miatti kölcsönös szankciók részeként elrendelt oroszországi átrepülési tilalom.
A légitársaság, amely még ki sem heverte a világjárvány okozta válságot, korábban számos ázsiai úti célra repült rövidebb északi, Oroszország feletti útvonalakon, így versenyképes opciókat tudott kínálni helsinki átszállással.
A szankciók következtében a földrajzi előnyből hátrány lett, mert az ázsiai járatoknak déli irányban meg kell kerülniük az orosz és ukrán légteret, ez órákkal hosszabb repülési időket jelent, az üzemanyag- és bérköltségek jelentős emelkedését okozva.
A légitársaság a nyereségességének helyreállítását célzó új üzleti stratégiát fogadott el, amely a korábbi közlés szerint akár 200, a mostani szerint pedig február végéig mintegy 150 fős leépítéssel jár. Ebből 90 munkahely Finnországban, 57 pedig más országokban szűnik meg, de néhányuknak más pozíciót ajánlanak a vállalaton belül.
A Finnair mintegy 5300 embernek ad munkát világszerte, a vállalat nyereséges működésének helyreállítása érdekében még szeptemberben elfogadott terv szerinti megszorítás 770 finnországi felső- és középvezetői, valami szakértői munkakört is érint.
A légitársaság november 16-án jelentette be, hogy a költségek csökkentése érdekében tárgyalásokat kezd a finnországi légiutas-kísérőkkel, emellett pedig a Thaiföldre és az Egyesült Államokba közlekedő útvonalakon 2023 végétől kiszervezné a fedélzeti kiszolgálást, amely akár 450 munkahely leépítését jelentené a cégnél.
A menedzsment emellett változtatásokat javasolt például a személyzet beosztásának hatékonyságát, a pihenőhotelekre vonatkozó szabályokat és a hosszútávú járatokra vonatkozó kiegészítő órabér-szabályokat illetően, mivel az orosz légtér lezárása miatt az Ázsiába tartó járatok menetideje jelentősen meghosszabbodott. Néhány munkavállalói csoporttal sikerült megállapodni, azonban a finnországi légiutas-kísérőkével nem.
Emiatt a finn közlekedési dolgozók szakszervezete, az AKT 24 órás munkabeszüntetést szervezett november 20-án délutántól 21-én délutánig.
A légitársaság jogtalannak minősítette a légiutas-kísérők sztrájkját, amely miatt száz, Helsinkiből induló járatát volt kénytelen törölni, köztük a hétfő délelőtti budapestit is.
A Finnair jelenleg mintegy 1750 utaskísérőt foglalkoztat Finnországban. Szingapúri, hongkongi és indiai útvonalain, valamint a Stockholmból és Koppenhágából induló dohai útvonalakon a légiutas-kísérői szolgáltatást már most is a Finnair partnerei végzik.