Végrehajtotta első felszállását a Boeing 737 MAX legnagyobb befogadóképességű változata, a megnyújtott törzs miatt a gyártónak egy új megoldást kellett alkalmaznia a 10-es főfutóművein.

A Boeing 737 MAX 10 tesztpéldánya 2021. június 18-án helyi idő szerint 10 óra (magyar idő szerint 19 óra) után nem sokkal emelkedett először a levegőbe a rentoni gyár futópályájáról.

A repülőgép mintegy két és fél órás berepülést követően biztonságosan leszállt a seattle-i Boeing Field repülőtéren.

A gyártó lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a 2 óra 31 perces berepülés alatt a repülőgép kormányszerveit, vezethetőségét és a különböző rendszereit tesztelték. A gép a Jennifer Henderson kapitány szerint pontosan úgy viselkedett, ahogy várták.

Forrás: Boeing

A prototípus még 2019 novemberében készült el, a szűzrepülését eredetileg 2020 elejére tervezték. A gyártó a megszokottaktól eltérően nem harangozta be előre, és nem is közvetítette élőben a felszállást.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 737 MAX 10 a típuscsalád legnagyobb befogadóképességű változata, a MAX 9-hez képest 164 centiméterrel nyújtották meg a repülőgép törzsét, viszont 6 110 kilométeres hatótávolsága 460 kilométerrel kisebb a 9-eshez képest.

A 10-es változat a versenytársához (A321neo – max. 240 utas) viszonyítva tízzel kevesebb, maximum 230 utas szállítására lesz képes, és a hatótávolsága is jóval rövidebb lesz riválisánál. A gyártó ígérete szerint viszont az egy utasmérföldre vetített üzemelési költsége 5 százalékkal alacsonyabb lesz az európai vetélytársénál, így kategóriájában a legnagyobb profittermelő képességgel rendelkezik majd.

Illusztráció. (Forrás: Boeing)

A 43,8 méteresre megnyújtott törzs miatt módosítani kellett a típus főfutóin, amelyek egy, eddig a Boeingnél nem alkalmazott megoldásnak köszönhetően magasabbak lettek, valamint tengelyük hátrébb került, de behúzáskor a kisebb változatokkal megegyező méretű futómű-aknába húzhatók be.

A 737 MAX 10-es változatát a 2017-ben megrendezett párizsi légiszalonon jelentette be a Boeing, ahol kiemelkedően sok megrendelést kapott a típus. Az eredeti tervek szerint tavaly 2020 júliusában kellett volna kereskedelmi forgalomba állnia, Boeing most 2023-ra tervezi az első átadást. A gyártó 431 példányra rendelkezik megrendeléssel erre a változatra.