Az USA légügyi hatósága közölte, hogy a Boeing-gyárral együtt azt mérlegeli, szükség van-e szoftveres vagy egyéb módosításokra a Lion Air-katasztrófa miatt a 737 MAX-okon. Az American Airlines is azt közölte, hogy nem volt teljes ismeretük az állásszög-védelem valószínűsített hibájáról, illetve magának a rendszernek a pontos működéséről.

Lehetséges, hogy a repülési számítógép műkődését módosítani kell (Forrás: Boeing)

A javában zajló vizsgálat első eredményeinek hatására az indonéziai fapados, a Lion Air légikatasztrófája kapcsán az FAA, az Egyesült Államok légügyi hatósága közleményt adott ki.

A hatóság tájékoztatása szerint a Boeing-gyárral közösen azt vizsgálják, hogy szükség van-e a Boeing 737 MAX típuson szoftveres vagy egyéb tervezési módosításokra, illetve a képzésben és az üzemeltetési előírásokban változtatásokra –  írja a Bloomberg.

Az új generációs típust nagy számban üzemeltető American Airlines szóvivője pedig azt közölte, hogy valóban nem volt tudomásuk a katasztrófa egyik vélhető okaként megjelölt állásszög-védelmi rendszer pontos működéséről.

A légitársaság képviselője a Reuters szerint azt is hangsúlyozta, hogy fontos tisztában lenniük a pilótáknak az általuk repült gépek működésével, ezért szorosan figyelemmel kísérik a fejleményeket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint megírtuk, a Boeing bulletint, az FAA pedig sürgősségi direktívát adott ki, mert a Lion Air 737-esének repülési adatrögzítőjéből kinyert információk szerint az új generációs 737-esek MCAS-rendszere ok nélkül süllyedésbe viheti a gépet, ha hibás adatokat kap az állásszög-jeladótól. A dokumentumok ennek kivédését mutatják be a pilótáknak.

A Boeing a 737 MAX típusokra fejlesztette ki ezt a rendszert, hogy javítsa a repülőgép irányíthatóságát nagy állásszögek mellett, részben azért, mert a 737 MAX-ek hajtóművei jóval nehezebbek a korábbi változatokéinál.

Az MCAS automatikusan kapcsol be, ha a repülőgépet a pilóták kézzel repülik, a fékszárnyak nincsenek kiengedve és a rendszer nagy állásszöget érzékel, ám két nagy mennyiségben 737 MAX-ot üzemeltető légitársaság, a Southwest és az American pilótaszakszervezetei közölték, hogy nem volt benne a képzési és üzemeltetési dokumentumokban ennek működése, az esetleges hibák kezelése.

A katasztrófa miatt az Egyesült Államok nagy pilótaszakszervezete, az ALPA is megszólalt a Fligthtlobal szerint, szintén aggodalmát fejezve ki, hogy a jelek szerint nem volt megfelelően lefektetve az MCAS-rendszer működése a kézikönyvekben.