A Qatar Airways vezetője szerint festési hibák vezettek a flottájukban lévő Airbus A350-esek sérüléseihez, de a problémát nem látja olyan súlyosnak a gyártó és az európai légügyi hatóság.

Akbar Al-Baker, a dohai légitársaság vezérigazgatója a Bloomberg hírügynökségnek nyilatkozva azt mondta, hogy a festési hiba miatt sérült a törzs villámvédelme és a kompozit szerkezeten repedések jelentek meg. Hozzátette, hogy a festés a fém felületeken nem kopott meg, csak a törzs azon részein, ahol nagy az aerodinamikai terhelés.

Mint ismert, a hiba miatt a katari hatóság ideiglenesen kivonta a forgalomból a Qatar 16 darab A350-esét, de a Al-Baker szerint a hivatal azt jelezte, hogy további gépek lehetnek érintettek. Megismételte, hogy addig nem vesznek át új gépeket, amíg az Airbus nem talál megoldást erre a problémára.

A Qatar Airways első Airbus A350-1000-es repülőgépe egy A350-900-as kíséretében. (Forrás: Qatar Airways)

Giullaume Faury, a gyártó vezetője erre reagálva azt mondta, semmi oka nincs a Qatar Airways-nek a gépeket parkolópályára tenni, de dolgoznak a helyzet megoldásán.

A vita épp akkor kezdett el eszkalálódni, amikor az Airbus megkezdte az A350-es áruszállító változatának értékesítési kampányát, az A350F iránt ugyanis a katari légitársaság is érdeklődik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A festési hibát az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) szintén vizsgálja, a szakemberek Katarban is jártak, ahol megnéztek pár földre parancsolt A350-est.

Ezt követően az uniós légügyi hivatal azt közölte, hogy a festési hiba sem a kompozit szerkezetben, sem a gép villámcsapás elleni védelmében nem okoz olyan fokú problémát, amely kihatással lenne a gépek légialkalmasságára.

Hozzátették, hogy az Airbus már kiadott egy iránymutatást a gépek eredeti festésének eltávolításával és újrafestésével kapcsolatban, de a tervezett karbantartási ütemezés előtt nem kell plusz ellenőrzéseket végrehajtani a gépeken.

Mint ismert, a festési hibára akkor derült fény, amikor tavaly év végén a légitársaság egyik négyéves A350-esét a 2022-es katari foci világbajnokságot reklámozó mintával akarták ellátni, és az eredeti festést eltávolították. Az érintett gép január óta Toulouse-ban van.