Az amszterdami fellebbviteli bíróság pénteki döntése szerint a holland kormány mégis lecsökkentheti az éves gépmozgások számát Schipholon, a reptérüzemeltető elfogadja a döntést, a KLM csalódottságának adott hangot.
A friss ítélet értelmében a holland kormány a korábbi tervének megfelelően jelentősen visszavághatja a Schiphol repülőtéren végrehajtott le- és felszállásokra (gépmozgásokra) vonatkozó éves limitet.
A holland kormány még 2022 június végén tett arra javaslatot, hogy a jelenlegi 500 000-ről 2023 novemberétől éves szinten 460 000-re korlátozzák a le- és felszállások számát a Schiphol repülőtéren, aztán 2024-től még tovább, évi 440 000-re, annak érdekében, hogy csökkentsék az amszterdami légikikötő környezetében élők zajterhelését.
A KLM több másik légitársasággal közösen gyorsított eljárásban, bíróságon támadta meg idén tavasszal az általuk egyoldalúnak és politikainak nevezett kormányzati döntést, amely szerintük nem veszi figyelembe a zajcsökkentésre irányuló alternatív és működőképes megoldásokat.
Április 5-én egy holland bíróság a légitársaságok keresetének adott igazat, de a kormány fellebbezett, ebben az ügyben döntött most az amszterdami fellebbviteli bíróság a kabinet javára.
Az állami tulajdonú Royal Schiphol Group közleményében jelezte, hogy elfogadja a döntést, egyúttal azt szorgalmazza, hogy az állam két hónapon belül határozza meg a korlátokat, annak érdekében, hogy a 2024-es nyári menetrendre megtervezhetőek legyenek a kapacitások. Az üzemeltető leszögezi, hogy a lehető leghamarabb be kell vezetni egy új repülőtéri forgalmi rendet, minden érintett fél számára egyértelmű és végrehajtható környezetvédelmi korlátokkal.
Áprilisban egyébként az amszterdami repülőtér egy markáns környezetvédelmi és zajcsökkentési stratégiával rukkolt elő, amelyben az éjszakai órákra a légikikötő teljes zárását, valamint a nagyobb zajkibocsátású típusok forgalmának korlátozását és a magángépek teljes kitiltását javasolta, emellett az üzemeltető feladta az újabb futópálya építésére vonatkozó terveit. Az üzemeltető mostani közlése szerint folytatják ennek a tervnek a kidolgozását.
A KLM reakciójában csalódottságát fejezte ki a bíróság döntésével kapcsolatban, és hozzátette, hogy jelenleg nem világos, az ítéletet mikor és milyen módon hajtják végre, és mit jelent ez a schipholi légiforgalom számára.
A holland légitársaság még június közepén egy három elemből álló javaslatcsomagot nyújtott be a holland infrastrukturális és vízügyi minisztériumnak, amely alternatív megoldásokat kínál a járatok számának korlátozásával szemben.