Mégsem vétózza meg teljesen az új nyugati gyártású repülőgépek beszerzését az orosz kormányzat az ország nagyobb légitársaságainál. Az állami Aeroflot csaknem száz gép átvételére kapott engedélyt, köztük új generációs Boeing- és Airbus-keskenytörzsűekre, valamint akár több A350-esre is.
A légitársaság hivatalosan is zöld utat kapott az illetékesektől, hogy 2019 és 2023 között összesen 96 nyugati gyártású repülőgépet vegyen át és állítson forgalomba – írja a Russian Aviation Insider.
A csomagban huszonkét Airbus A350 XWB szerepel, amelyeken felül 74 darab, még nem meghatározott közepes hatótávolságú repülőgép érkezhet az orosz céghez az Airbustól és/vagy a Boeingtől.
A döntést Gyenyisz Manturov ipari és kereskedelmi miniszter jelentette be, miután lezajlott az importért felelős bizottság ülése Dmitrij Medvegyev miniszterelnök vezetésével.
Az orosz kormányzat nem minden légitársasággal olyan megengedő, mint az Aeroflottal: mint megírtuk, ennek fapados leányvállalata, a Pobeda Boeing 737 MAX-rendelésének is keresztbe tett.
Emellett, valószínűsíthetően a Superjet „védelme” érdekében a helyi légügyi hivatal nem adja ki az Airbus A220-as (korábban C Series) típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges légialkalmassági engedélyt, így a Red Wings nem tud vásárolni a típusból.
Manturov az A350-beszerzés kapcsán hangsúlyozta, az orosz repülőgépipar nem gyárt ilyen kategóriájú gépeket, és az Aeroflot versenyképességének fenntartása érdekében egyeztek bele a közel két tucat gép vásárlásába.
A légitársaság már 2007-ben, a típus ötödik megrendelőjeként leszerződött huszonkét példányra, köztük nyolc darab -800-asra, a típuscsalád legrövidebb tagjára. A típusváltozat fejlesztését azonban az Airbus a gyenge kereslet miatt törölte, az orosz cég pedig nem konvertálta megrendelését -900-asokra, emellett pedig tavaly év végén harmadszorra is elhalasztották az A350-esek átvételének megkezdését.
A mostani ütemezés szerint 2020-ban érkezhetnek meg az első példányok a flottába, az azonban még nem tisztázott, hogy a rendelést kibővítik-e, és ha igen, akkor a maximálisan engedélyezett huszonkét darabra, vagy csak néhány géppel.
A keskenytörzsűek beszerzése tekintetében Boeing 737 MAX vagy Airbus A320neo típusokra is kapott engedélyt a nemzeti légitársaság. Ezek közvetlen konkurenciát jelentenek a még tesztelés alatt álló új orosz utasszállító, az Irkut MSz-21-300-as számára.
Ennek kapcsán Manturov elmondta, azért döntöttek a légitársaság kérésének elfogadása mellett, mert már 175 darab kötelező érvényű megrendelés van az MSz-21-esre, amelyek 2027-ig biztosan lekötik majd a gyártósort.
Az orosz gyártó tehát messze nem rendelkezik akkora kapacitással, amelyre az Aeroflotnak szüksége lesz a flotta és az útvonalhálózat bővítéséhez. Így az elmúlt hónapok retorikája ellenére a kormányzatnak és az állami légitársaságnak nem is igazán volt más választása, mint a két nagy nyugati gyártó új generációs típusait versenyeztetni.
A miniszter ugyanakkor kiemelte, hogy már zajlanak a tárgyalások az Aeroflottal további 35 darab, Aviadvigatel PD-14-es hajtóművekkel felszerelt MSz-21-es vásárlásáról.
Az új szerződés illeszkedne a cég jelenlegi stratégiájába, amellyel folyamatosan növelik a flottában az orosz gyártású gépek arányát. A legnagyobb orosz légitársaság most ötven Szuhoj Superjetnél tart, de 2023-ra 190 darab hazai gyártású repülőt szeretnének üzemeltetni, 2030-ra pedig a flotta ötven százalékát ilyen típusoknak kellene kitenniük.
Utóbbi cél eléréséhez még további jelentős szerződéskötésekre lesz szükség, a mostani mérleg szerint még száz Superjetre, és 50 MSz-21-esre rendelkeznek fix megrendeléssel.