Átfogó vizsgálatot kezdeményezett az EU összefonódás-ellenőrzési rendelete alapján az Európai Bizottság, mert korlátozhatja a piaci versenyt számos útvonal esetén, ha a Lufthansa felvásárolja az ITA Airwayst.
Az alaposabb elemzést azért látja indokoltnak a versenyhatósági feladatokért is felelős uniós testület, mert a Lufthansa-csoport és az ITA Airways is meghatározó piaci szereplők, kiterjedt belföldi, rövid és hosszú távú útvonal-hálózattal.
A bizottság előzetes vizsgálata több területen is potenciális problémákat tárt fel: a rövid távú útvonalaknál az összefonódás csökkentheti a versenyt az Olaszország és Közép-Európa közötti járatokon, mert a Lufthansa és az ITA Airways kínálatában lévő átfedések miatt monopóliumok jöhetnek létre egyes célállomások között.
A rövid távú útvonalakon szinte kizárólag diszkont légitársaságok a potenciális versenytársak, ám ezek zömében nem a központi repterekről üzemelnek.
Az eljárás kiterjed az Olaszország és Észak-Amerika, India, illetve Japán közötti hosszú távú útvonalakra is, vizsgálják, hogy a két légitársaság összefonódása esetén is fennmarad-e a tisztességes verseny.
A Lufthansa együttműködése a United Airlines-szal és az Air Canadával tovább növeli befolyását, lehetővé téve az árképzés, a kapacitás és a menetrend összehangolását, valamint a transzatlanti útvonalakon megosztott bevételeket.
A vizsgálat tárgyát képezi az összefonódás más légitársaságok működésére gyakorolt hatása, valamint az ITA Airways erőfölénye a Milánó-Linate repülőtéren, ami a felvásárlással tovább nőhet, és akár korlátozhatja is a versenytársak lehetőségeit ezen a piacon.
A Lufthansa 2024. január 8-án kötelezettségvállalásokat nyújtott be a tranzakció jóváhagyása érdekében, amelyekkel megpróbálta kezelni a bizottság előzetes aggályait. Ezek a kötelezettségvállalások azonban a testület közlése szerint nem bizonyultak elégségesnek.
A bizottságnak most 90 munkanap áll rendelkezésére 2024. június 6-ig, hogy döntést hozzon az ügyben.
A közlés hozzáteszi, hogy az átfogó vizsgálat megindítása nem zárja ki az érintett felek számára kedvező eredményt.
Amint korábban megírtuk, a Lufthansa 325 millió eurós tőkeemelés útján 41 százalékos részesedést és irányítási jogokat szerezne az olasz nemzeti légitársaságban, és később teljesen fel is vásárolhatja az ITA Airwayst. A Lufthansa-csoport részeként az ITA önálló légitársaság maradna, saját vezetéssel és erős márkaidentitással.