Ötven és száz közötti darabszámban rendelne Boeing 737 MAX típuscsaládú repülőgépeket a Vietnam Airlines, emellett nagy hatótávolságú gépekből is bevásárolnának az amerikai járatok üzemeltetéséhez. A Bamboo Airways és a Vietjet összesen 110 repülőgépre írt alá a Boeingnél.

Duong Tri Thanh, az állami tulajdonú Vietnam Airlines vezérigazgatója Hanoiban egy interjúban elmondta, az új gépeket cége 2020 és 2030 között venné át.

A cégvezér azt nem árulta el, hogy a MAX típuscsaládnak pontosan melyik változata érdekli a Vietnam Airlinest. A legnépszerűbb, 737 MAX 8-as listaárával számolva a szerződés értéke 6-tól 12 milliárd amerikai dollárig terjedhet.

A várható szerződés nagysága Thanh szerint ugyanakkor jó lehetőség a légitársaságnak, hogy versenyeztesse a két nagy gyártót, az Airbust és a Boeinget, így csikarva ki belőlük a lehető legkedvezőbb szerződési feltételeket és árakat.

Fotó: AIRportal.hu

A végleges szerződéstervezetet ezt követően a vietnami kormányzat is jóvá kell hagyja, ugyanakkor a vezérigazgató várakozásai szerint még idén sor kerül a megállapodás aláírására – írja a Bloomberg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emellett jóval kisebb mennyiségben gondolkozva, de vásárolnának szélestörzsű, nagy hatótávolságú gépeket is a 2020-ban induló amerikai járatok kiszolgálására is.

Mint arról beszámoltunk, az USA-ba történő, állandó járatüzemeltetéshez szükséges engedélyt nemrég kapták meg a vietnami légitársaságok, miután az országot az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) átsorolta az általános biztonsági minősítések első kategóriájába.

A már bejelentett, Ho Chi Minh Várost a kaliforniai Los Angelesszel és San Franciscoval összekötő járatok üzemeltetéséhez vásárolna legalább két nagyméretű szélestörzsűt a Vietnam Airlines.

Ezen a téren szintén versenyben van mindkét nagy gyártó, az Airbustól a már forgalomban lévő A350-1000 XWB, míg amerikai versenytársától a még csak a prototípus építésénél tartó 777X széria jöhet szóba, szorosabb határidő miatt egyelőre itt is nagyobb eséllyel indul a nagyobb, -9-es változat.

Az amerikai járatok az első két évben a tervek szerint japán, tajvani vagy dél-koreai köztes leszállás beiktatásával közlekednek, és csak 2022-től indulnak meg a nonstop járatok az USA-ba.

Ugyanakkor még a legoptimistább számítások szerint is öt, van amelyek szerint pedig tíz évig is veszteséges lesz azok üzemeltetése, ezért állami támogatás kell majd hozzá.

A cég viszont már korábban jelezte, számára politikai presztízst is jelentenek a járatok, azok elindításáról emiatt nem hajlandó lemondani.

Összesen 110 darab repülőgépre szerződött a Boeinggel két vietnami légitársaság

Az állami cégnek minden segítség ellenére várhatóan már a kezdetektől számolnia kell egy vetélytárssal az USA irányába. Nem valamelyik amerikai óriás, hanem az üzemelését januárban elindító, szintén vietnami Bamboo Airways próbál babérokra törni.

737 MAX 200-as a leendő üzemeltető Vietjet színeiben (Forrás: Boeing)

A magáncég már túl van a hosszútávú járatüzemeltetéshez szükséges nagybevásárláson, 2018 júniusában rendeltek húsz darab Boeing 787-9 Dreamlinert.

Az üzlet értéke listaáron számolva 5,6 milliárd dollár, a légitársaság ugyanakkor nem elégszik meg ennyivel, még több megrendelésről döntöttek.

Az szerződés aláírását Donald Trump amerikai elnök Hanoi-i látogatására időzítve, újabb tíz 787-9-est rendeltek, listaárakon három milliárd dollár értékben.

A már megrendelt gépek közül az első példányok a jelenlegi tervek szerint 2020 harmadik negyedévében érkezhetnek meg a Bamboo Airways-hez.

Emellett megduplázta eddigi megrendelését a diszkont Vietjet légitársaság is, eddigi száz darabos 737 MAX 200 megrendelése mellé újabb százat rendelt az új generációs keskenytörzsűből. A megrendelésből nyolcvan kötés a típuscsalád legnagyobb, 10-es variánsára, húsz darab pedig a legnépszerűbb 8-as változatra vonatkozik.

Forrás: Boeing