Semmi újat nem jelentett be Michael O’Leary, a Ryanair-csoport vezérigazgatója Budapesten tartott keddi sajtótájékoztatóján, de megerősítette, hogy a tervezett 53 itteni útvonal helyett 45-öt üzemeltetnek télen, ezek közül 7 viszonylaton pedig csökkentik a járatok számát.

A vezérigazgató kiemelte, hogy megfellebbezik az extraprofit-adó visszamenőleges áthárítása miatt kirótt 300 millió forintos fogyasztóvédelmi bírságot. Hozzátette: várakozásai szerint a magyar bíróságok nem a cégnek adnak majd igazat, ám ebben az esetben az Európai Unió bíróságai elé viszik az ügyet.

A téli időszakra a légitársaság nem tervezi a budapesti bázis bezárását, azonban ahogy korábban is bejelentették, az eredetileg tervezett 53 útvonalból 8-at megszüntetnek, a megmaradó 45 viszonylat közül 7-nél pedig csökkentik a heti járatszámot.

A Ryanair éves utasszáma Budapesten 4,5 millióról 4 millió alá csökken, ez 1 millióval kevesebb a légitársaság eredeti tervénél, amely az utasszám 5 millióra történő növelését tűzte ki a következő 12 hónapra.

Michael O’Leary, a Ryanair-csoport vezérigazgatója 2022. szeptember 13-án Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu)

O’Leary kitért emellett a már korábban többször is hangoztatott érveire, miszerint az adó kárt okoz a magyar gazdaságnak, rontja az ország turisztikai vonzerejét, és újra felszólította a magyar kormányt, hogy törölje el az “idióta” adót, amely a járvány alatt hatalmas veszteségeket felhalmozó szektorra ró terhet. Újra elmondta, hogy kapacitásaikat olyan környező országokba helyezik át, ahol olcsón tudnak üzemelni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezérigazgató kérdésre válaszolva kijelentette: nincs arra esély, hogy a Ryanair terjeszkedjen Magyarországon, amíg az extraprofit-adó érvényben van.

Ismeretes: az ír fapados még június elején tette közzé a téli menetrendjét, amely szerint a budapesti repülőtérről 53 útvonalon tervezett járatokat. Az extraprofit-adóról szóló rendelet megjelenése után – amely szerint a légitársaságok hozzájárulása címén a Magyarországról induló utasonként EU-n belül 3900, azon kívül 9750 forint adó terheli a légiutazást – a Ryanair egyből kilátásba helyezte a kapacitáscsökkentést, néhány, az adóra és a magyar kormányra tett kemény megjegyzés kíséretében.

Michael O’Leary, a Ryanair-csoport vezérigazgatója (Fotó: AIRportal.hu)

Minderre még egy lapáttal rátett a cégre kiszabott 300 millió forintos fogyasztóvédelmi bírság, amely ellen természetesen a Ryanair fellebbezett. Mint megírtuk, az illetékes hivatal arra alapozva büntette meg a céget, hogy az általános szerződési feltételeire hivatkozva hárította át a különadót a korábban megvett jegyekre is, holott a tehernek nem a légitársaság az alanya, hanem a földi kiszolgáló cégek, így álláspontjuk szerint nem hivatkozhatna erre.

A légitársaság aztán augusztus első felében bejelentette, hogy az idei téli menetrendben budapesti bázisán 8 útvonalat (Bordeaux, Bournemouth, Köln, Kaunas, Krakkó, Lappeenranta, Riga és Torino) megszüntet, további 7 útvonalon (Ammán, Bristol, Pisa, Prága, Szófia, Tel-Aviv és Varsó) pedig a tervezetthez képest kevesebb járatot közlekedtet, válaszul a kormány által bevezetett extraprofit-adóra.

Michael O’Leary, a Ryanair-csoport vezérigazgatója (Fotó: AIRportal.hu)

Azóta, ahogy beszámoltunk róla, több bázisán húzta le a rolót a Ryanair a téli időszakra, vagy jelentett be útvonalbezárásokat, kapacitáscsökkentést, például Zágrábban, Athénban és Brüsszelben, a lépést külső okokkal, egyebek mellett a magas adókkal és reptéri költségekkel indokolva.

Amint megírtuk, a téli kapacitáscsökkentés a szokásos üzletmenet része a Ryanairnél, sőt az ír fapados évről évre flottájának több mint 10 százalékát állítja le novembertől március végéig.

Éves pénzügyi beszámolója szerint a mintegy 500 gépes flottából a 2021-es pénzügyi évben 75, 2020-ban 64, 2019-ben 65, de például 2012 és 2013 telén a magas üzemanyag-költségek miatt 80 gépet állított le ezen időszakban az akkor kb. 300-ból.

Ezt a Ryanair “szezonális leállítási eljárásnak” (seasonal grounding policy) nevezi jelentéseiben, és azzal indokolja, hogy ezen időszakban a “tipikusan alacsonyabb téli forgalom, valamint az alacsonyabb áron eladható ülőhelyek” mellett kevésbé nyereséges az üzemelés a magasabb reptéri költségek és/vagy adók, valamint egyes időszakokban a magasabb üzemanyagárak mellett. A Ryanair egyébként ilyenkor végezteti el a leállított gépek nagy karbantartását.