Amint lejár a tíz éves lízingperiódus, szabadul Airbus A380-asaitól a Qatar Airways, az óriásgépek helyébe a Boeing és az Airbus új generációs kéthajtóműves típusai léphetnek 2024-től. Az Airbus akár már csütörtökön bejelentheti az A380-program és a gyártósorok leállításának menetrendjét.

Forrás: Qatar Airways

Elkezdi kivonni Airbus A380-as repülőgépeit a Qatar Airways 2024-től – erről a dohai központú légitársaság vezérigazgatója, Akbar Al Baker beszélt Dohában az Aviation Analyst oldalnak.

A Qatar Airways 2014 szeptemberében vette át első Airbus A380-as repülőgépét és összesen tíz példányt üzemeltet a típusból.

A légitársaság vezérigazgatója szerint 2024-től, ahogy lejár az egyes példányok tíz éves lízingperiódusa, és a Qatar Airwaysnek már nem lesz pénzügyi kötelezettsége a gépekkel kapcsolatban, a dohai légifuvarozó elkezdi kivonni a négyhajtóműves óriásgépeket a flottából.

Al Baker hozzátette azt is, hogy nem látják az A380-asok másodlagos piacát, azaz a használt óriásgépekre nincs kereslet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Várakozásai szerint a használt A380-asok nem találnak új üzemeltetőre, ahogy a Singapore Airlines flottájából kivont A380-asok sem voltak igazán kelendőek. Mint megírtuk, két példány szétbontása már meg is kezdődött. Sőt a használt-piacon kínált gépek száma idővel még emelkedik is, mert például idén már az Emirates is elkezdi kivonni az első példányokat a flottájából.

Az A380-asok helyét a Qatar Airways útvonalhálózatán – az ausztráliai járatoknál – az óriásgépekhez hasonló hatótávolsággal bíró 777X típus veszi majd át Al Baker szerint, de szemeznek az Airbus A350-1000 XWB típussal is, amennyiben az európai gyártó megemeli a típus maximális felszállótömegét (és egyben hatótávolságát). Al Baker azt is elárulta, hogy az Airbus már dolgozik ezen.

Akbar Al Baker a Qatar Airways vezére, és Fabrice Brégier az Airbus kereskedelmi gépek üzletág egykori vezérigazgatója. (Forrás: Airbus)

Közeleg a döntés az A380-program sorsáról

Amint korábban beszámoltunk róla sajtóértesülések szerint az Emirates és az Airbus tárgyalnak az A380-as gyártósor további működését biztosító, tavalyi 36 darabos Emirates rendelés sorsáról, amely azt jelentheti, hogy az európai gyártó végleg elengedi a típus programját, azaz bezárja a veszteségesen működő gyártósorokat.

Szintén megírtuk, hogy januárban az ausztrál Qantas formálisan is törölte további A380-asokra szóló megrendeléseit, ugyanakkor a British Airways kifejezte, hogy ők rendelnének még a típusból, ha az Airbus jelentősen olcsóbban kínálná a gépeket.

Mindezek a folyamatok abba az irányba mutatnak, hogy a tavasszal távozó Airbus-csoport vezér, Tom Enders nem hagyja utódjára az A380-as program sorsáról meghozandó döntést.

Az Airbus február 14-én, csütörtökön tart évértékelőt Toulouse-ban, a Reuters híre szerint ezen akár be is jelenthetik az A380-gyártósor leállításának menetrendjét.

A hírügynökség által megkérdezett elemzők szerint nem valószínű, hogy az A380-as toulouse-i és hamburgi gyártósorai 2020 után is működni fognak. A gyártó nem kommentálta a hírt.

Fotó: AIRportal.hu