Amint lejár a tíz éves lízingperiódus, szabadul Airbus A380-asaitól a Qatar Airways, az óriásgépek helyébe a Boeing és az Airbus új generációs kéthajtóműves típusai léphetnek 2024-től. Az Airbus akár már csütörtökön bejelentheti az A380-program és a gyártósorok leállításának menetrendjét.
Elkezdi kivonni Airbus A380-as repülőgépeit a Qatar Airways 2024-től – erről a dohai központú légitársaság vezérigazgatója, Akbar Al Baker beszélt Dohában az Aviation Analyst oldalnak.
A Qatar Airways 2014 szeptemberében vette át első Airbus A380-as repülőgépét és összesen tíz példányt üzemeltet a típusból.
A légitársaság vezérigazgatója szerint 2024-től, ahogy lejár az egyes példányok tíz éves lízingperiódusa, és a Qatar Airwaysnek már nem lesz pénzügyi kötelezettsége a gépekkel kapcsolatban, a dohai légifuvarozó elkezdi kivonni a négyhajtóműves óriásgépeket a flottából.
Al Baker hozzátette azt is, hogy nem látják az A380-asok másodlagos piacát, azaz a használt óriásgépekre nincs kereslet.
Várakozásai szerint a használt A380-asok nem találnak új üzemeltetőre, ahogy a Singapore Airlines flottájából kivont A380-asok sem voltak igazán kelendőek. Mint megírtuk, két példány szétbontása már meg is kezdődött. Sőt a használt-piacon kínált gépek száma idővel még emelkedik is, mert például idén már az Emirates is elkezdi kivonni az első példányokat a flottájából.
Az A380-asok helyét a Qatar Airways útvonalhálózatán – az ausztráliai járatoknál – az óriásgépekhez hasonló hatótávolsággal bíró 777X típus veszi majd át Al Baker szerint, de szemeznek az Airbus A350-1000 XWB típussal is, amennyiben az európai gyártó megemeli a típus maximális felszállótömegét (és egyben hatótávolságát). Al Baker azt is elárulta, hogy az Airbus már dolgozik ezen.
Közeleg a döntés az A380-program sorsáról
Amint korábban beszámoltunk róla sajtóértesülések szerint az Emirates és az Airbus tárgyalnak az A380-as gyártósor további működését biztosító, tavalyi 36 darabos Emirates rendelés sorsáról, amely azt jelentheti, hogy az európai gyártó végleg elengedi a típus programját, azaz bezárja a veszteségesen működő gyártósorokat.
Szintén megírtuk, hogy januárban az ausztrál Qantas formálisan is törölte további A380-asokra szóló megrendeléseit, ugyanakkor a British Airways kifejezte, hogy ők rendelnének még a típusból, ha az Airbus jelentősen olcsóbban kínálná a gépeket.
Mindezek a folyamatok abba az irányba mutatnak, hogy a tavasszal távozó Airbus-csoport vezér, Tom Enders nem hagyja utódjára az A380-as program sorsáról meghozandó döntést.
Az Airbus február 14-én, csütörtökön tart évértékelőt Toulouse-ban, a Reuters híre szerint ezen akár be is jelenthetik az A380-gyártósor leállításának menetrendjét.
A hírügynökség által megkérdezett elemzők szerint nem valószínű, hogy az A380-as toulouse-i és hamburgi gyártósorai 2020 után is működni fognak. A gyártó nem kommentálta a hírt.