Minden idők legjobb utasforgalmát eredményező éve, 2019 után eddigi legnehezebb évét zárta 2020-ban a Budapest Airport, 110 millió euró veszteséget elkönyvelve. Az üzemeltető a drasztikusan lecsökkent árbevétel ellenére összesen 81 millió euró értékben valósított meg fejlesztéseket tavaly, és pénzügyi helyzete is stabil – közölte lapunkkal a vállalat.
Több szempontból rekordév volt 2019 a Liszt Ferenc-repteret üzemeltető Budapest Airport számára – olvasható a cég közleményében. Az elérhető célállomások száma az év végére elérte a 153-at, ilyen kiterjedt hálózata még nem volt a repülőtérnek, és ezzel együtt rekord utasszámot is elkönyvelhetett, hiszen 16,2 millióan használták a ferihegyi légikikötőt tavalyelőtt.
Ezt követően, 2020 első két hónapjában még folytatódott a bővülés, januárban és februárban a havi utasszám még 15 százalékkal magasabb volt, mint a 2019 azonos időszakában tapasztalt.
Márciusban azonban a forgalom a koronavírus elterjedése miatt több mint a felével csökkent, áprilisban pedig drasztikus, 99,3 százalékos visszaesést mutatott. Az év utolsó hónapjaiban a visszaesés mértéke 95 százalék körül stabilizálódott, éves szinten pedig az utasforgalom a 2019-es szintnek csak a 24 százalékát érte el.
Az utasszám csökkenése és a kapcsolódó szolgáltatások leállása nyomán a vállalat nettó árbevétele 118 millió euró volt 2020-ban, ami 65 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben.
A Budapest Airport az utasszám csökkenéséhez köthető kiesést a rekord cargo-forgalommal és a repülőgép-karbantartó vállalatoktól származó plusz bevétellel tudta részben pótolni.
A vállalat az elmúlt két évben 167 millió euró értékben hajtott végre repülőtér-fejlesztést, ennek felét a járvány negatív hatásai ellenére tavaly bonyolította le. Ezt részben a tulajdonosok támogatásával (akik egyebek mellett a 2019-ben kivett osztalékot forgatták vissza a 2020-as üzemelésbe), illetve kisebb részben saját és piaci finanszírozási forrásból biztosította – mutat rá a közlemény.
Az üzemeltető társaság hangsúlyozza: a pénzügyi helyzete a tavalyi évben és azóta is folyamatosan stabil és biztosított.
A cég tájékoztatása kitér arra is, hogy a jelentős forgalomcsökkenés és az elveszett bevételek okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudta tartani a repülőtér folyamatos és biztonságos működését. Emellett képes biztosítani a forgalom fellendüléséhez szükséges személyi és infrastrukturális feltételeket.
Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója az eredményekkel kapcsolatban azt mondta: több repülőtér is állami támogatást kapott a világon, de a Budapest Airportnak e nélkül, csak saját forrásból sikerült átvészelnie a 2020-as évet, és az anyagi helyzete továbbra is stabil. Emellett optimizmusának adott hangot, jelezve, hogy a repülőtér felkészült a nyári, mérsékeltnek várható bővülésre, 2022-re pedig újra jelentős forgalommal számolnak.