Sikeresen vizsgázott a Rolls-Royce legújabb fejlesztésű, UltraFan elnevezésű hajtóművének, nagy arányban kompozit anyagokból készült ventilátorfokozata az első teszteken.
Most először vizsgálták egyben beépítve a gyártó legújabb generációs hajtóművének alacsony-nyomású részegységét, ami fontos állomása az UltraFan-programnak.
Az UltraFan a gyártó szerint 25 százalékkal hatékonyabb lesz, mint az első generációs Trent hajtóművek, jelentősen alacsonyabb zaj- és károsanyag-kibocsátás mellett.
A most kipróbált ventilátorfokozat – ALPS (Advanced Low Pressure System) – kompozit anyagokból álló részeit – lapátok és az ezeket körülvevő ház – egy Trent 1000-es hajtóművel építették egybe a gyártó Derbyben található központjában.
Az új egység a korábbiakhoz képest jelentősen kisebb tömegű is, köszönhetően a felhasznált anyagoknak.
A lapátokat egy teljesen automatizált gyártósoron készítik, ahol először az 500 rétegből álló karbon alap készül el. Erre aztán egy titán belépőél kerül, amely madarak és idegen tárgyak okozta sérülésektől véd.
Az új részegység egyben a Rolls-Royce intelligens hajtómű koncepciójának (Intelligent Engine) bemutatkozása is. Ebben minden egyes lapátnak létezik egy digitális „ikertestvére”, amelybe a tesztek során kinyert adatokat betáplálják. Később ezek a digitális másolatok segítenek a forgalmi üzemelés során előre jelezni, hogy melyik lapát mikor szorul karbantartásra.
Az alacsony-nyomású egység a mostani tesztek elvégzése után Kanadába kerül, ahol szélsőséges időjárási körülmények között figyelik meg a viselkedését. Ezután Németország következik, itt a teljesítményét mérik majd meg. Ezt követően kerül vissza Derbybe, ahol további finomhangolás után elkezdődhet az UltraFan hajtómű első teljes példányának összeszerelése.
A gyártó időközben bejelentette, hogy nem tesz ajánlatot a Boeing elképzelt új, közepes méretű repülőgépének hajtóművére, mivel nem készülne el időre az erőforrás.
Ugyanakkor az Airbus már számol a 2025-re elkészülő UltraFan erőforrással, a leendő A350neo tervezésekor.