Legutóbb 2010-ben volt példa akkora mértékű keresletnövekedésre az áruszállításban, mint amit 2021-re a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) mért, a szervezet adatai szerint az utasforgalom pedig a vártnak megfelelően alakult.
A montreali székhelyű szervezet keddi videokonferenciáján hozta nyilvánosságra az elmúlt évet összegző adatokat, amelyek a 2020-ashoz viszonyítva jelentős javulást mutatnak.
A friss adatok szerint az áruszállítás iránt 2019-hez képest 6,9 százalékkal, 2020-hoz viszonyítva 18,7 százalékkal ugrott meg a kereslet, legutóbb 12 éve mértek ekkora növekedést.
Ez azért is számít jó teljesítménynek az IATA szerint, mert a globális árukereskedelem 9,8 százalékkal bővült, tehát a légi áruszállítás népszerűsége jelentősen növekedett.
Ehhez kellett a tavaly decemberi kimagasló forgalom is, de az IATA közleményében figyelmeztetett arra, hogy a felkínált kapacitás még 10,9 százalékkal elmaradt a járvány előttihez viszonyítva. Ez viszont így magasabb kihasználtságoz és jövedelmezőséghez vezetett, sok légitársaságot a cargo-üzletága tette nyereségessé.
Bár az utasforgalom is a javulást jeleit mutatta, ennyire nem tudott jó számokat produkálni: értékesített utaskilométerben számolva 58,4 százalékkal volt alacsonyabb 2021-ben a járvány előttihez képest, de 2020-hoz viszonyítva 7,4 százalékkal javult a mutató.
Továbbra is nagy eltérés mutatkozik a nemzetközi és belföldi forgalom között, előbbi 75,5, utóbbi 28,2 százalékkal volt alacsonyabb 2019-hez képest, a gépek kihasználtsága az országon belüli járatok esetében 74,3, a nemzetközieknél 58 százalék volt, mindkettő jelentősen kevesebb a járvány előtti szinthez képest.
Willie Walsh, az IATA elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy az omikron variáns miatt bevezetett utazási korlátozások lassították a kilábalást válságból, de tapasztalataik szerint hosszútávú hatás nem várható ezektől. Jelezte, hogy a szervezet rövidesen frissíti 2022-es prognózisát.
A vezető kérdésre válaszolva beszélt az ITA Airways és a Lufthansa (valamint az MSC) ügyletéről, illetve a Qatar Airways és az Airbus vitájáról is. Előbbivel kapcsolatban azt mondta, nem valószínű, hogy trend lesz a szektoron kívüli cégek légitársaságokba való befektetéséből. A katari cég és a repülőgépgyártó vitájáról pedig megjegyezte: a piaci szereplők figyelik a fejleményeket, mert tanulságos lehet mindenki számára az eset.