Aviation Alliance néven hoztak létre szövetséget azok az európai légitársaságok és repülőterek, amelyek szerint az EU környezetvédelmi tervei versenyhátrányba hozzák az uniós szereplőket az unión kívüliekkel szemben.

A kezdeményezésben a teljes Lufthansa-csoport, az Air France-KLM-csoport, a Croatia Airlines, az Air Europa, az ITA Airways és a SAS Scandinavian Airlines mellett a római, amszterdami, párizsi, frankfurti, müncheni és bécsi repülőtér, valamint az izlandi és spanyol légikikötőket üzemeltető társaságok vesznek részt.

Fotó: AIRportal.hu

Közös nyilatkozatukban azt írták: minden társaság vállalta, hogy 2050-re nettó karbonsemlegesen fognak működni, és üdvözlik az unió Fit for 55 elnevezésű kezdeményezését, amely a közösség területén lévő szennyező cégektől várja el ugyanezt.

Ugyanakkor szerintük fontos változtatásokat kell kezdeményezni bizonyos törvényjavaslatokban, különben a légiutas-forgalom az EU-n kívüli gyűjtő-elosztó központokba terelődhet az egyenlőtlen versenyfeltételek következtében kialakuló drágább repülőjegyek miatt.

A tervek szerint például a fenntartható forrásból előállított repülőgép-üzemanyag alkalmazásának kötelezettsége és a kerozinadó az európán belüli, valamint az EU területéről induló bármely járatra kiterjedne, az unión kívülről induló, és oda soha be nem lépőkre azonban nem.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

E szerint például a szabályok egy Párizsból vagy Frankfurtból az Egyesült Államokba tartó járatra érvényesek, egy Moszkva-Domogyedovóról szintén az Államokba tartóra azonban nem.

Amellett, hogy ez környezetvédelmileg sem jelentene megoldást, még jelentős károkat is okozna az európai légiközlekedésnek az aláírók szerint. Ők úgy látják, a fosszilis üzemanyag használata mellett az egyre szigorúbb emissziókereskedelmi rendszer, valamint a fenntartható kerozin vásárlásának támogatása, az uniós és unión kívüli repülőtereken átszálló utasok adóztatás szempontjából azonos besorolása lenne indokolt.

A szervezet minden tagállamtól, valamint a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettől (ICAO) is azt kéri, hogy támogassák a globális kerozinkeverési javaslatot, amelynek lényege, hogy a felhasznált üzemanyag bizonyos százalékának fenntartható forrásból kell származnia.