Az A321neo nagy hatótávú változatának hatósági tanúsítása a harmadik negyedévben lezárul, az első példány még idén forgalomba áll az Iberiánál.
Az Airbus A321XLR némi csúszással, várhatóan a következő negyedévben kapja meg a kereskedelmi forgalomba állításához szükséges típustanúsítványt az európai, majd az amerikai hatóságoktól.
Az A320neo család akár 8700 kilométeres hatótávolságú változata számos ponton eltér a típus többi tagjától.
Egyebek mellett futóművei erősebbek, módosították a fékszárnyakat, nagyobb kapacitású víz- és szennyvízkezelő rendszert szereltek be. A legkomplexebb változtatás azonban a megnövelt hatótávot biztosító, hátsó-középső üzemanyagtartály (RCT – Rear Centre Tank) és annak tűzvédelme volt.
A tank teljes mértékben kitölti a szárny mögötti törzsszekció egy részét, az utastér padlójától a repülőgép külső burkolatáig. Emiatt a hatóságok extra védelmet írtak elő, hogy egy hasra szállás vagy túlfutásos baleset esetén biztosítva legyen a tartály védelme az üzemanyag kigyulladásának, berobbanásának megelőzése érdekében, és hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a fedélzet kiürítésére. Az előírás szerint ezt az elemet sérülés esetén nem lehet javítani, hanem – eltérően a típuscsalád többi változatától – kompletten cserélni kell.
A típustanúsítvány kiadásához szükséges folyamatos légialkalmasság fenntartásával kapcsolatos szabványos gyártói dokumentáció elkészítése mellett az Airbus már dolgozik azon, hogy a világ különböző helyszínein feltöltse a karbantartó központok raktárait az A321XLR speciális alkatrészeivel és szerszámkészleteivel.
Emellett a gyártó egy olyan, műszaki szakemberekből álló, különleges szervizcsapatot is alakított, amely a típus forgalomba állítását követő fél éven át rendelkezésre áll az üzemeltetők támogatására.
Amint korábban megírtuk, az IAG-csoporthoz tartozó spanyol nemzeti légitársaság, az Iberia lesz az A321XLR első üzemeltetője a világon, az első példány még idén megérkezik a flottájába. A típussal tervezett első úti célok között Washington D.C. és Boston szerepelnek.
Az Iberia 182 üléses, kétosztályos fedélzeti berendezéssel szereli fel A321XLR gépeit. Az üzleti osztályon 14 utas foglalhat majd helyet privát szférát nyújtó, 1-1 elrendezésű, vízszintesre dönthető üléseken. A turista osztályon 168 darab dönthető támlájú, bőrborítású fejtámasszal felszerelt Recaro CL3810 típusú ülés lesz, amelyet a hosszútávú repülőgépeken használt ülésekből fejlesztettek ki.
A Wizz Air várhatóan 2025-ben állítja forgalomba a típusváltozatot. Az A321XLR-ről itt írtunk bővebben.