A The Wall Street Journal értesülései szerint a Boeing egy évvel a Lion Air repülőgépének katasztrófája előtt már tudott a 737 MAX hibajelző rendszerének egyik problémájáról, de nem változtattak semmin. A Boeing szerint a hiba nem biztonságkritikus.
Az amerikai lap saját forrásaira hivatkozva azt írta, a probléma egy olyan rendszerhez köthető, amely akkor jelez a pilótáknak, ha a repülőgép két állásszög-jeladója által mért adatok egy maghatározott mértéken felüli eltérést mutatnak.
Mint írták, a Boeing már 2017-ben tudomást szerzett arról, hogy szoftverhiba miatt az ún. AOA Disagree alert figyelmeztető rendszer nem megfelelően működik. Mindez azokon a gépeken fordult elő, amelyekhez az üzemeltetők nem rendeltek külön állásszög kijelző (ún. angle of attack indicator) funkciót, ez a tétel ugyanis opciós a MAX-ekhez (és az NG-khez is).
A társaság csak a Lion Air és az Ethiopian Airlines balesete után fedte fel a légitársaságok előtt, hogy hibás a visszajelző rendszer és erről az indonéz katasztrófa előtt a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) sem tudott.
A Boeing a lap állításaira reagálva azt írta, az állásszög jeladó eltérő értékeire figyelmeztető funkció nem számít biztonságkritikus elemnek, így nincs is szükség rá a gépek biztonságos üzemeltetéséhez.
Hozzátették ugyanakkor, hogy a jelzőrendszer nem minden repülőgépen működött, mivel direkt nem aktiválták azokon a példányokon, amelyekhez nem rendeltek állásszög kijelzőt.
Közölték továbbá: minden átadott gépükön, így a MAX-okon is elérhető a repülőgép biztonságos üzemeltetéséhez szükséges minden fontos információ a pilótafülkében, így a levegőhöz mért sebesség, a repülési magasság, a műhorizont, a süllyedés és emelkedés mértékét mutató függőleges sebesség, a repülési irány és a hajtóművek teljesítményét mutató műszerek adatai is. Az összes képzés ezen jeladók adataira, és nem az állásszög jeladóra, vagy az eltérésre figyelmeztető jelzésre épít. Nagy állásszög esetén pedig a kormányrázó és az állásszög határértékét kijelző funkció az elsődleges jelzések, amikre a pilótáknak támaszkodni kell.
A Boeing jelenleg dolgozik a pilótafülke kijelző rendszereinek szoftverfrissítésén, amelyben az állásszög jeladók eltérő értékeire figyelmeztető funkció (az ún. AOA Disagree alert) egy sztenderd, önálló funkcióként fog működni. Amikor a MAX-ek újra forgalomba állhatnak az összes gyárból kibocsátott példányon már működni fog a funkció a gyártó közlése szerint és a már korábban forgalomba állított gépeken az üzemeltetők maguk aktiválhatják ezt a funkciót. A Boeing ezen felül egy harmadik, opcionálisan beépíthető állásszög jeladó beszerelésének lehetőségét is kínálja majd a MAX-vásárlóknak.
A MAX-ekkel kapcsolatos másik problémára is felhívta a figyelmet a Wall Street Journal. Értesülések szerint a Boeing korábbi szokásaitól eltérően már nem támaszkodott annyira saját tesztpilótáinak tapasztalataira a MAX berepülésének végső fázisában, mint korábban, és hírek szerint a mérnökök az automata átesésgátlóval kapcsolatban sem osztottak meg a tesztpilótákkal minden adatot. Így azt sem tudták, hogy a rendszer egy szenzor jeleit figyeli és azt sem, hogy mekkora mértékben képes a gép orrának állásszögét változtatni.