A légiforgalmi irányító egy olyan hivatás, amelyhez egy különleges életvitel is tartozik. A különleges munkarend, a folyamatos tanulás és képzés mellett az irányítóknak munkájuk minden egyes percében képességeik és tudásuk maximumát kell nyújtani, melyhez elengedhetetlen a testi és lelki egyensúly. A számukra biztosított jó munkakörülmények, megfelelő munkakörnyezet és a jó csapat fontos részét képezik annak, hogy az irányítók mindenkor a legmagasabb szinten végezhessék a feladataikat.

Előző cikkeinkben, interjúinkban részletesen bemutattuk a légiforgalmi irányító hivatás szakmai oldalát, az irányítói életpályát, az irányítók kiválasztását, a két éves képzést, az irányító hallgatók és gyakornokok életét.

Azonban ha az utca emberét kérdezzük, hogy mit tud a légiforgalmi irányítókról, jó esetben annyi a válasz, hogy ez egy felelősségteljes és stresszes munka, amivel jól lehet keresni. Most bepillantunk a kulisszák mögé, hogy jobban megismerjük a légiforgalmi irányító hivatás emberi oldalát, az irányítók életvitelét, mindennapjait.

Ebben Tóth Viktor légiforgalmi irányító lesz a segítségünkre. A fiatal szakemberrel, aki a jövő irányítóinak kiválasztásában és oktatóként a képzésben is részt vesz, arról is beszélgettünk, hogy az irányítóknak milyen lehetőségei vannak a kikapcsolódásra, feltöltődésre, hogy munkájuk során mindig a maximumot tudják nyújtani.

Mióta dolgozol légiforgalmi irányítóként, egyenesen ide vezetett az utad?

Tóth Viktor légiforgalmi irányító. (Fotó: AIRportal.hu)

2010-ben vettek fel a HungaroControlhoz és két évvel később, 2012-ben szereztem meg a szakszolgálati engedélyemet.

Eredetileg nem erre a pályára készültem, a Corvinus Egyetemen végeztem közgazdászként és 1-2 évet dolgoztam is abban a szakmában.

A repülés mindig is érdekelt, ennek kapcsán találtam rá a HungaroControlra az interneten, elkezdett érdekelni a légiforgalmi irányítók munkája és belevágtam. Idén immár hatodik éve lesz, hogy irányítok és tavaly óta már oktatóként is dolgozom.

Légiforgalmi irányítónak lenni egy különleges hivatás és ezzel együtt mondhatjuk, hogy az irányítók időbeosztása sem mondható átlagosnak. Nehéz volt ehhez hozzászokni?

A légiforgalmi irányítók mindennapi életvitele, időbeosztása teljesen más, mint a szokásos munkaidőben dolgozó embereké, de a munkarendünknek nagyon sok előnye van, én nagyon kedvelem.

Általánosságban úgy néz ki a munkarendünk, hogy 12 órát dolgozunk nappalos műszakban, majd 24 óra szabad, ez után jön egy 12 órás éjszakai műszak, majd 72 óra szabad. A folyamatos munkarend a légiközlekedésben általánosnak tekinthető, az irányítók időbeosztása viszont sokkal kiszámíthatóbb, azokénál akik más területeken dolgoznak. A nyári nagy forgalmú időszakokban, havonta maximum két alkalommal előfordulhat, hogy a közbenső szabadnapon berendelnek egy-egy extra nappalos szolgálatra.

Ennek a munkarendnek köszönhetően sokkal több szabadidő áll rendelkezésünkre, mint egy ’normál’ munkaidőben dolgozónak. A hétköznapi szabadidőnek nagy előnye például, hogy sokkal könnyebb hivatalos, vagy bármilyen más ügyet intézni, elkerülve a tumultust.

Két kisgyermekem van, sok időt tudok a családommal tölteni és sokkal többet tudok segíteni otthon, mintha minden hétköznapon 8-4-ig dolgoznék.

Amikor oktatok, akkor van lehetőségem belekóstolni a hétfőtől – péntekig, 8-4-ig tartó munkarendbe, de az irányítói munkarendet nem szívesen cserélném el erre hosszú távon.

A család is megszokta már ezt a rendszert, ez vált számunkra természetessé. A barátokkal – akik a szokásos munkarendben dolgoznak – igényel némi extra szervezést, hogy tudjunk találkozni, hiszen mi, irányítók nem mindig tehetjük meg, hogy szombat este elmenjünk kikapcsolódni.

Ugyanakkor ha úgy jön ki a beosztás, vagy tudunk egy-egy napot cserélni, vagy szabadsággal kiegészíteni a szabadnapokat, akár 4-5 nap szabad is összehozható egyben – főleg a téli időszakban – amit már akár egy rövidebb utazásra is fel lehet használni.

Az egyes beültetések során általában másfél órát dolgoztok egy pozícióban, de egyhuzamban maximum három órát. A beültetések között vannak hosszabb-rövidebb szünetek, ezeket hogyan tudjátok eltölteni, illetve a szünetekben hogyan töltődtök fel?

A szabadidő eltöltésére számos lehetőséget biztosít a HungaroControl, hiszen az épületet nem hagyhatjuk el a műszak közben. A székházban működik étterem és egy büfé is, ahol tudunk reggelizni, ebédelni, vagy akár kávézni.

A munkateremmel szemben több pihenőszoba áll a rendelkezésünkre, ahol el lehet tölteni a beültetések közötti időt. Ezekben fotelágyakat helyeztek el, ahol le lehet dőlni akár pihenni, olvasni, internetezni, vagy tévézni. A szünetekben intézhetjük az egyéb céges, vagy magánügyeinket, de sokszor csak beszélgetünk a kollégákkal.

Az egyik pihenőben van Xbox játékkonzol is, ezeken akár lehet játszani, és így levezetni a feszültséget. Van az épületben ping-pong- és biliárd asztal, ha a beültetések között van elegendő idő, rendelkezésére áll ez a lehetőség azoknak, akik ilyen kikapcsolódásra vágynak.

Műszakok előtt, után, vagy a hosszabb szünetekben supervisori hozzájárulással itt az épületben tudunk sportolni. Van egy teljesen felszerelt konditerem és egy külön futószoba két futógéppel. Ha műszak közben sportolni szeretnénk mindig egyeztetünk a supervisorral, hiszen ilyenkor kell 10-15 perc mire lezuhanyozva, átöltözve ismét be tudunk ülni irányítani, ha például egy hirtelen szektornyitás esetén az előre tervezettnél hamarabb visszahívnak a munkaterembe.

Mi a helyzet az éjszakázással? Ekkor jelentősen kisebb a forgalom, de a figyelmet is nehezebb fenntartani. Okoz ez számodra bármilyen nehézséget?

Négy kisebb hotelszoba-szerű alvókapszula is az irányítók rendelkezésére áll. (Fotó: AIRportal.hu)

Ötnaponta egyszer van – normál beosztás szerint – egy éjszakai műszakunk. Vannak, akik ezekre előre rápihennek. Én jól bírom az éjszakázást, inkább csak a szolgálat után, reggel szoktam aludni néhány órát.

A supervisorok a beosztás készítésénél törekszenek arra, hogy egy 12 órás éjszakai műszakban mindenkinek legyen egyben egy három órás pihenője.

Itt az épületben van négy, alvókapszulának hívott kisebb szoba is, amelyben hasonlóan egy kisebb hotelszobához tudnak pihenni azok a kollégák akik az éjszakai műszakokon belül hajnali 1-től 4-ig vannak beosztva.

Az éjszakai munkának is megvannak az előnyei, sőt ezeknek a műszakoknak mindig különleges hangulata van. Bár teljesen más mint egy nappali szolgálat, én ugyanúgy szeretem az éjszakai munkát is.

Zavartalanul lehet pihenni a négy különböző színvilágú alvókapszulában. (Fotó: AIRportal.hu)

A légiforgalmi irányítás egy csapatmunka, a csapat munkaidőn kívül is gyakran együtt van?

Évente egyszer vannak a cég által szervezett több napos csapatépítő összejöveteleink, de a csoportokon belül időről időre szervezünk magunknak egyéb alkalmakat amikor kötetlen módon tudunk találkozni.

Ezek lehetnek közös vacsorák, sörözések, de voltunk már együtt vitorlázni, disznóvágáson, sőt egyszer meglátogattuk a kecskeméti Mercedes-gyárat is.

Próbáljuk tartani a kapcsolatot azzal a csapattal is, akivel együtt végeztük el az irányítóképzést, hiszen abban a két évben sokszor voltunk egymásra utalva és sok mindent megéltünk együtt, míg megszereztük a szakszolgálati engedélyünket. Ez egy erős kötelék.

Kialakulnak szorosabb baráti körök is a csoportokon belül is, ezek általában életkori alapon szerveződnek. Az utóbbi években nagyon sok fiatal csatlakozott a légiforgalmi irányítók csapatához, nagyon jó hangulatú, fiatalos a közösség és a munkakörnyezet.

Az irányításhoz első sorban az érzékszerveiteket és agyatokat kell használni, de ehhez frissen kell tartani a testet is. Jártok sportolni a szabadnapokon, hogy fittek maradjatok? Ez támogatja a HungaroControl?

Tóth Viktor légiforgalmi irányító a HungaroControl SE által elnyert trófeák és érmek gyűjteménye előtt. (Fotó: AIRportal.hu)

A HungaroControlnak van saját sportegyesülete, mely segíti és támogatja a kollégák sportolási lehetőségeit.

Az egyesületen belül van több szakosztály is, többek között repülő, vitorlázó, tenisz, horgász, jégkorong, evezős, és sí. Utóbbinak két éve én vagyok a vezetője.

A csoportunkból többen eljárunk együtt focizni heti rendszerességgel, de vannak akik fallabdáznak, vagy egyéb sportot űznek közösen.

A Hungarocontrol SE Falke típusú kisrepülőgépekkel rendelkezik Tökölön és Budaörsön. Aki szereti a kisgépes repülést, annak ez is egy remek lehetőség.

A fiatal kollégák közül sokan megszerezték a vitorlás hajó vezetői jogosítást és nyáron a szabadnapokon le tudnak menni közösen a Balatonra vitorlázni a HungaroControl Sportegyesület saját hajójával.

Télen gyakran szervezünk közös síeléseket az irányító-barátokkal. Sőt a légiforgalmi irányítóknak évente van egy nemzetközi síversenye.

Ezt minden évben más-más ország rendezi meg. Ezeken az alkalmakon a külföldi kollégákkal is tudunk találkozni, a sportolás mellett kialakulnak jó ismeretségek, kapcsolatok. A HungaroControl síszakosztályában több mint 50 tagunk van.

Hasonló nemzetközi kupák, vagy versenyek vannak más – például foci, röplapda, kosárlabda – sportágakban is.

Nap mint nap több ezer embert szállító légijárművek forgalmát irányítod. Te szeretsz repülni, utazni?

Szeretek utazni, különösen repülővel, szerencsére sokfelé jártam már a világban. A kedvencem az Airbus A340-600-as típus.

A légiforgalmi irányítóknak a normál szabadságon felül jár minden évben két hét rekreáció. Fontos, hogy ilyenkor tényleg kiszakadjunk a munkából és a mindennapokból, ezért a HungaroControl támogatja, hogy elutazzunk valahova.

Nyáron, amikor a forgalom csúcsokat dönt, viszonylag korlátozottabban tudunk hosszabb szabadságra menni, de a téli időszakban könnyen kivitelezhető akár egy-egy hosszabb pihenés, vagy utazás.

Mi az, amit a legjobban szeretsz ebben a hivatásban, miért javasolnád a légiforgalmi irányító szakmát a pályaválasztáson gondolkodó fiataloknak?

Nagyon szeretem a légiforgalmi irányító munkát, mert nincs két egyforma nap, nincs két egyforma forgalmi szituáció. Gyorsan kell tudnunk jó döntéseket hozni és csapatban kell tudnunk hatékonyan együtt dolgozni, nem csak a kollégáinkkal, hanem a pilótákkal és a szomszédos országokkal, szektorokkal is.

Továbbá a környezet az utóbbi években olyannyira dinamikusan változik, hogy mindig van újdonság, amit meg kell tanulni a szakszolgálati engedéllyel rendelkező irányítóknak.

Ugyanakkor szeretek egyszerre többféle dologgal foglalkozni, ezért jelentkeztem oktatónak. Jó érzés számomra, hogy a tudásom-tapasztalatom átadhatom a következő generációnak. Bár nincs még mögöttem 25-30 év gyakorlat, de fiatalként nagyon jól szót tudunk érteni a gyakornokokkal.

Részt veszek az irányítótoborzásban és járok állásbörzékre is, mert szeretek mesélni a munkámról, sőt az utóbbi két évben az irányító hallgatók kiválasztási folyamatában is dolgozom.

A szakmai szempontok mellett a nagyon jó a közösség, csapat és a számomra kedvező munkaidő beosztás miatt is nagyon szeretem ezt a hivatást.

Mit üzennél azoknak, akik azon hezitálnak, hogy beadják-e a jelentkezést, esetleg tartanak a kiválasztástól?

A FEAST teszt egy olyan állomás, amin mindenkinek túl kell esni, aki légiforgalmi irányító szeretne lenni. Ez a teszt azt méri, hogy rendelkezel-e a szükséges képességekkel a légiforgalmi irányító szakmához és egy jó próba arra is, hogy hogyan éreznéd magad egy ilyen típusú feladatkörben. Akinek megvannak a szükséges képességei, a teszt egyáltalán nem nehéz. Aki nem rendelkezik ezekkel, az más szakmákban még nagyon jó lehet. Nincs mitől tartani.

A FEAST teszt azért is jó, mert egy nagyon gyors és egyértelmű visszacsatolást ad arról, hogy alkalmas vagy, vagy sem. Ha viszont nem jössz el, ezt sosem tudhatod meg.

Egy sikeres teszt nagyon meg tudja hozni az ember kedvét ahhoz, hogy irányító akarjon lenni. Ha vonzódsz a repüléshez és érdekel ez a szakma, ne hezitálj, hanem gyere el és próbáld ki magad!

Jelentkezz most a HungaroControl 2018-as légiforgalmi irányító képzésére!

 

Lehet, hogy ezek a székek rád várnak?

2018. őszén ismét elindítja a légiforgalmi irányító képzését a HungaroControl Zrt.

 

A magyar légtérben közlekedő légi járművek irányításáért felelős állami vállalat most várja az irányító-jelölteket.

 

A jelentkezések beadásának határideje 2018. március 18.