Több hátránya, mint pozitív hozadéka volna annak, ha a CRJ-típuscsaládra új generációs hajtóművet raknának a Bombardier szerint. Akár az USA légitársaságainál a regionális gépekre szóló korlátozás alá is kerülhetne, ezért nem akarnak ilyen lépést tenni. A gyártó emellett közölte azt is, hogy a turbólégcsavaros Q400-as megkaphatja a CRJ-ken debütáló új, Atmosphere kabinberendezést.

Bár több éve rendre előkerül, most a Bombardier alelnöke és marketingfőnöke, Patrick Baudis azt mondta, nem tervezik újrahajtóművezni a CRJ-típuscsaládjukat – írja a flightglobal.com portál. Közlése szerint megvizsgálták a CRJ-700, -900 és -1000 továbbfejlesztését, de ennek több hátránya volna, mint előnye.

Az új generációs hajtóművek nagyobb tömeget jelentenek, és a gyártó szerint a jellemzően rövid járatokon használt CRJ-típusokon ez nem hozna akkora megtakarítást, hogy megérje.

Elvetette a gyártó az új generációs hajtóművek alkalmazását a CRJ-ken (Fotó: AIRportal.hu)

A kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást ugyanis a nagyobb teher „cipelése” rontaná, mert a rövidebb járatokon nincs elég repült idő ennek ellentételezéséhez – mutatott rá Baudis. Egyes szakértők szerint a jelenlegi hajtóművek, a General Electric CF34-es típusa helyett az amúgy épp a Bombardier üzleti gépeihez kiválasztott új generációs Passport típusának módosított változata alkalmas lehetne.

Egy esetleges hajtóműcsere és a megnövekedett tömeg további problémákat is okozna, az USA ráhordó légitársaságainál érvényben lévő korlátozások miatt.

Ugyanis a három nagy légitársasági csoport (American, United, Delta) pilótaszakszervezeteivel kötött megegyezés szerint maximum 76 ülőhellyel rendelkező és 39 tonnás legnagyobb felszállótömegű gép lehet a ráhordóknál. Egy esetleges újrahajtóművezett CRJ-900-as pedig minden bizonnyal meghaladná ezt a tömeget, hiszen most 38 tonnás.

Az összefoglaló szerint ez a gond a rivális Embraer E175 új generációs E2 változatával is, amely az újfajta hajtóművek miatt 44 tonnás lesz. Ezzel pedig a korlátozás alá esik, miközben a jelenlegi generációból, amelynek alapváltozata 38 tonnás, sokat üzemeltetnek az Egyesült Államokban.

Az Embraer részben ezért halasztotta el egy évvel, 2020-re az E175-E2 forgalomba vezetését, mert akkor lejár a most érvényben lévő megállapodás. Kérdés ugyanakkor, hogy a pilótaszervezetekkel jövőre folytatandó tárgyalásokon milyen újabb szerződés születik.

A CRJ Atmosphere kabinja átkerülhet a turboprop kistestvérre (Forrás: Bombardier)

A Bombardier elnöke, Fred Cromer viszont arról is beszélt, hogy a Delta Airlines CRJ-megrendelésével majd élőben is debütáló új, Atmosphere elnevezésű kabinberendezést esetleg alkalmaznák a turbólégcsavaros Q400-ason is.

A flightglobal.com másik cikke alapján a cégvezető közölte, hogy sokat tanultak ezen újfajta kabinkialakítás tervezése során, ezért megvizsgálják, hogy alkalmazható-e ezen a típuson és van-e igény rá a légitársaságok részéről.

Mint a cég elnöke hozzátette, a C Series-program Airbushoz kerülésével a jövőben megkettőzött figyelemmel fordulnak a CRJ-típuscsalád és a Q400-as fejlesztése felé.