Október elején mutatkozott be a világ leghosszabb repülőjárata Szingapúr és New York között: az út 17 óra 52 perc volt – de vajon hogy viseli egy majd’ egy napig tartó repülést az utas?

A Singapore Airlines 2018. október 11-én indította el először a világ leghosszabb közvetlen repülőjáratát, amely a felszállás után 17 óra 52 perccel landolt a New York-i Newark Liberty Nemzetközi Repülőtéren.

A cég mostantól heti három járatot üzemeltet a két repülőtér között megszakítás nélkül, sőt, az év végéig még két amerikai útvonalon indít járatokat.

A rekordhosszú utazáshoz a Singapore Airlines – a világon elsőként – forgalomba állította az Airbus A350-900ULR típusú repülőgépeket, melyek nem csak abban térnek el más típusoktól, hogy közel 18 ezer kilométerre képesek elrepülni, hanem az utasoknak is igyekeztek a lehető legkényelmesebbé tenni az utazást.

Az Airbus A350-900ULR fedélzetén csökkentették az utasszámot: összesen 161, 67 Business Class és 94 Premium Economy Class ülés található meg rajta.

Forrás: Singapore Airlines

A kabint úgy tervezték, hogy az utasok minél kényelmesebben tudjanak pihenni és aludni – ami, valljuk be, egy 18 órás repülőút alatt elég fontos. A repülőgépben magasabban van a mennyezet (a középső csomagtárolók elhagyása révén), nagyobbak az ablakok és szélesebb a törzs is a komfort érdekében. A változtatható színű és intenzitású világítást úgy állították be, hogy szintén fokozza az utazási élményt.

A fedélzeten nem csak aludni lehet kényelmesen, hanem olyan  szolgáltatások is elérhetőek, amelyekkel az ébren töltött idő is élmény lehet. Ilyen a gyors Wi-Fi és a KrisWorld nevű program, amellyel az utasok személyre szabott tartalmakat (zene, film, sorozat stb.) érhetnek el néhány másodperc alatt.  A KrisFlyer tagok megnézhetik a korábbi kereséseiket, a rendszer pedig ezek alapján ajánl számukra új lehetőségeket.

A Singapore mozgásprogramokat és wellness menüt, a Qantas is külön menüt dolgozott ki, amely megkönnyíti az emberi szervezet számára az ultrahosszú utazást.

De miért jobb 18 órát egyfolytában a gépen tölteni, mint átszállni valamelyik köztes reptéren?

Az átszállás nélküli utazásra pro és kontra érveket ugyanúgy fel lehet hozni.

Ha közvetlen járatot választunk, az jelentősen lerövidíti az utazás hosszát, hiszen az átszállásra és a várakozásra fordított időt megspóroljuk. Ráadásul nem kell többször végigjárni a ki- és beszállítással járó procedúrát sem. Ha pedig sikerül elaludni a repülőn, akkor egy felesleges leszállás sem zavarja meg a pihenést.

Emellett késés esetén nem kockáztatjuk, hogy a csatlakozó járat nélkülünk indul el.

Másoknak viszont kifejezetten szüksége van arra, hogy néhány óránként tegyenek egy kényelmes sétát, átmozgassák a tagjaikat. A dohányzók számára kifejezetten nehéz lehet egy hosszú utat kibírni cigaretta nélkül, ha pedig valaki nehezen viseli a repülést, akkor jót tesz a szervezetének a friss levegő.

A légitársaságoknak és a repülőgépgyártóknak is sokat kell dolgozni azon, hogy vonzóvá tegyék ezeket az ultrahosszú járatokat az utasok számára

A Singapore Airlines (Szingapúr – Newark) és a Qantas (Perth – London) járatai még csak az elsők az ultrahosszú járatok között. Bár a repülőgépgyártók szempontjából az ilyen nagy hatótávú típusok piaca csak egy szűk, ún. niche piac, de az Airbus és a Boeing is dolgozik a fedélzeti élmény és utazási kényelem javításán ezeken a járatokon.

Az ultrahosszú járatokban főként érdekelt, ausztrál Qantas útnak is indított egy Project Sunrise programot, amelyben az ultrahosszú járatokat kívánják fejleszteni. Amint korábban már írtunk róla, az ausztrál légitársaságnak és a gyártóknak mai szemmel egészen érdekes elképzelései vannak, a gépek cargo terében elhelyezett fitness/wellness részlegektől kezdve a személyzeti pihenőkhöz hasonló (crew rest compartment – CRC) alvókabinokig.

Forrás: Zodiac Aerospace / Airbus