Több európai ország is kitiltotta légteréből a Boeing 737 MAX-okat, kedden este pedig az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is bejelentette, hogy közép-európai idő szerint este 8-tól nem repülhet a típusváltozat a kontinens légterében. Az USA légügyi hatósága azonban még nem hozott ilyen döntést.

Az Ethiopian Airlines vasárnapi katasztrófája után több ország hatósága és légitársasága is földre parancsolta a 737 MAX gépeket. Az eddig forgalomba állt 372 példánynak a kedd reggeli adatok szerint több mint egyharmada nem repülhet, kedd estére ez a szám jelentősen nőtt.

Ugyanis beindult a dominóeffektus Európában: először a brit légügyi hatóság, majd az ír, a német, a francia, aztán az osztrák, a norvég, a holland, az olasz, a lengyel és török is közölte, hogy elővigyázatosságból nem engedik a légtérbe a típusváltozatot, így azok sem induló, sem érkező, sem átrepülő járatot nem teljesíthetnek, az országok légitársaságai nem repülhetnek a típussal. Később a belga légtér is bezárult a MAX-ek előtt.

Eközben India, az Egyesült Arab Emírségek és Kuvait is közölte, hogy nem használhatják légterüleket a MAX-ek, az indiai és arab hatóság arra kérte az ország légitársaságait, hogy ne állítsák forgalomba a típust.

A német hatóságok három hónapra tiltották ki a típust a német légtérből.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: LOT

A bejelentéseket követően a Norwegian, a Turkish Airlines, a TUI, a Jet Airways, a LOT és az Icelandair is közölte, hogy leállítják a típusváltozatot, és további intézkedésig nem repülnek ezekkel a gépeikkel. A norvégoknak 18, a TUI-nak 15, a Jet Airwaysnek 8, a Turkishnek 7, a LOT-nak 5, az Icelandairnek 3 példány van a flottájában. A flydubaj korábbi kommunikációja ellenére a hatóságok javaslatára leállította MAX flottáját, 14 gépük marad a földön.

Kedden este az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is bejelentette, hogy kiadott légialkalmassági direktívája értelmében közép-európai idő szerint este 8-tól (UTC 19:00) nem repülhetnek a Boeing 737 MAX típusváltozatú gépek Európa légterében.

Ez után a cseh Smartwings is bejelentette, hogy nem közlekedteti hét darab Boeing 737 MAX-ét.

A Norwegian és a Turkish Airlines több, ilyen géppel repült járatát is út közben érte az egyes országok döntése, ezek visszafordultak a kiinduló repülőterükre.

A bejelentésekre reagálva a Boeing közölte: tiszteletben tartja az egyes országok döntését, de a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) továbbra is biztonságosnak ítéli a típusváltozat üzemeltetését.

Az EASA döntése után az American Airlines, a Southwest, a United, az Air Canada, a Westjet és a Copa maradtak a típus üzemeltetői.

Eközben az Egyesült Államokban egyre nagyobb nyomás helyezik a Boeingre és az FAA-ra, több politikus is követelte a 737 MAX-ek földre parancsolását a légügyi hatóságtól. Donald Trump amerikai elnök Twitter-üzenetében azt írta, a gépek egyre bonyolultabbak, túl sok lett a számítógép a fedélzeten, de szerinte a kevésbé bonyolult megoldások sokkal biztonságosabbak. „Nem szeretném, hogy Albert Einstein legyen a pilóta” – írta.

A Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) kedd éjjeli közleményében azt írta, továbbra sem áll rendelkezésükre olyan adat, amely a típus földre parancsolását tenné szükségessé.

Ugyanakkor folyamatosan elemzik az ET302-es járatot teljesítő Boeing 737 MAX-8-as adatrögzítőjét, és azonnali lépéseket hoznak, ha a tudomásukra jutott információ ezt igényli.

Korábban az Ethiopian Airlines mellett a Cayman Airways, a Royal Air Maroc, a Comair, a MIAT Mongolian, az Oman Air, a Silk Air és a brazil GOL is közölte, hogy ideiglenesen nem használják a MAX-gépeiket. Az országok közül Kína, Indonézia, Malajzia, Ausztrália is kitiltotta légteréből a típust.

Forrás: Boeing

Európai idő szerint kedd reggelig a forgalomban lévő 737 MAX-ok mintegy harmadát parancsolták földre a különböző országok hatóságai, vagy az üzemeltetők.

A Boeing 737 MAX típust legnagyobb számban üzemeltető légitársaságok, a Southwest (34 db), az American Airlines (24 db) és az Air Canada (24 db) a Flightglobal kérdésére azt közölték: nem tervezik, hogy földre parancsolnák a típust. Mint közleményeikben fogalmaznak megbíznak a típus légialkalmasságában, ugyanakkor aktívan figyelik a vasárnapi katasztrófa kivizsgálásának eredményeit.