Véget ért a Paris Air Show negyedik napja, és ezzel az 53. alkalommal megrendezett légi szalon kereskedelmi szempontból fontos része is lezárult. A repülőgépgyártók összesen 861 darab repülőgépet értékesítettek (beleértve a szándéknyilatkozatokat és opciókat is). Ezzel az utóbbi hét év második leggyengébb eladási teljesítményével zárult ez a rendezvény.
Az értékesítési versenyt az Airbus nyerte, amely 383 példányról állapodott meg, mögötte a Boeing 232 darabos eladással zárta a show-t.
Az ATR 145, az Embraer 78, a Mitsubishi 15, a De Havilland Canada 6, a Viking 2 repülőgépet adott el.
A 861 kötésből mindössze 115 volt az új, kötelező érvényű megrendelés, 572 gépről született szándéknyilatkozat, amelyet a felek később véglegesítenek, valamint 174 gép opciós eladásáról állapodtak meg a gyártók és a vásárlók.
A gyártók továbbá 26 darab gépre szóló, már meglévő megrendelésnél hozták nyilvánosságra a megrendelők kilétét.
Az üzletkötések 64%-a keskenytörzsű, 7%-a szélestörzsű gépekre, 11%-a regionális jetekre, 18%-a pedig turbólégcsavaros gépekre szól a Flightglobal összesítő táblázata szerint.
Mindezeken felül a gyártók 336 repülőgép esetében már korábbról meglévő megrendelések konverziójáról – azaz más típusra/változatra módosításról – állapodtak meg a vásárlókkal. Ennek tetemes részét a show első napján bejelentett A321XLR típusvariánsra váltás tette ki.
A Paris Air Show sztárja vitathatatlanul az új A321XLR lett, összesen 11 vásárlótól 226 példányra érkezett igény.
Ebből 48 az új, kötelező érvényű megrendelés, 79 darab a szándéknyilatkozat és 99 példány a meglévő megrendelés átváltása volt.
A negyedik napon már csak az Airbus jelentett be újabb üzleteket, a Nordic Aviation Capital rendelt 20 darab A220-ast, a szaúdi Flynas low-cost légitársaság pedig tíz Airbus A321XLR-t rendelt, továbbá meglévő szerződéséből tíz példányt is átváltott erre.
Csütörtökön késő délután az Airbus bejelentette, hogy a transzatlanti járatok indítását tervező, amerikai JetBlue meglévő A321neo rendeléseiből 13 példányt konvertál A321XLR-re, valamint a légitársaság tíz A220-300-asra szóló opcióját kötelező érvényű megrendelésre változtatta.
A show legmeglepőbb üzletkötése a második napon történt, amikor az európai IAG 200 darab 737 MAX-ra írt alá szándéknyilatkozatot a Boeing-gyárral.
Az Airbus egyébként kikelt a bejelentés ellen, mert az IAG tendereztetés nélkül választotta ki a MAX-ot.
A március közepe óta földre parancsolt típusra egyébként ez volt az egyetlen, jelzésértékű és talán taktikai jellegű üzletkötés a Paris Air Show-n, az IAG lépését nem követték más légitársaságok.
A légiszalon legfontosabb híre, hogy a harmadik napon az Indigo Partners amerikai befektetőcég bejelentette: 50 darab A321XLR-re ad megrendelést az Airbusnak szándéknyilatkozat formájában, az érdekeltségében lévő légitársaságok számára.
Amint arról külön cikkünkben beszámoltunk, ebből 20 példány a Wizz Air-hez kerül, amely így belép a hosszútávú diszkont járatok piacára.
Jelzésértékű volt továbbá – főleg a Boeing számára – az American Airlines 50 darabos Airbus A321XLR-megrendelése, amelyekkel a kiöregedő, hosszútávú járatokat teljesítő 757-eseit váltja majd a légitársaság.
Az előzetes várakozásoknak megfelelően a Boeing nem jelentette be a „797-es”, vagy NMA néven emlegetett új, közepes méretű és hatótávolságú típusának megvalósítását, a döntést a dollármilliárdos fejlesztési program elindításáról továbbra is lebegteti az amerikai gyártó.
A Boeing az új gépek eladása mellett összesen 45 használt utasszállító Boeing 737-800-as áruszállítóvá történő átalakítására szerzett megrendelést három különböző ügyféltől, köztük a magyar leányvállalattal is rendelkező ASL Aviation Holdingtól.