Elmaradtak a sok milliárd dolláros üzletek a november 17-én, vasárnap kezdődött Dubai Airshow első napján. Mindez nem jelent különösebb meglepetést, hiszen mindkét nagy gyártó igyekezett előzetesen kiadott közleményeiben lehűteni a kedélyeket: az Airbus a repülés jövőjére, a Boeing pedig a biztonságra, innovációra és a partnerségi megállapodásokra fókuszál a Dubajban megrendezett szalonon.

A380-as áthúzással nyitotta meg a rendezvényt a dubaji légitársaság. (Forrás: Emirates)

Az immár 15. alkalommal megrendezett Dubai Airshow-t a Dubai World Central (DWC) repülőtéren rendezik november 17 és 21 között.

A várakozások szerint az Airbus akár százas nagyságrendben adhat el keskenytörzsű repülőgépeket, az idei rendezvény várhatóan nem a nagy megrendelésekkel írja be magát a történelemkönyvekbe.

A Boeing 737 MAX ismételt forgalomba állítása immár szinte biztosan csak 2020-ban történhet meg, sőt a három legnagyobb amerikai üzemeltető március előtt nem számít a gépekre. Emiatt valószínűtlen, hogy a típusra nagyobb számú megrendelés érkezik, ha egyáltalán bárki vásárol belőle. A repülőgépet a Boeing nem is állítja ki az eseményen, ugyanakkor a gyártó bízik abban, hogy a MAX eladásai újra lendületet kapnak, ha az visszatérhet a forgalomba.

Az FAA főnöke Steve Dickson a minap közzétett videójában visszautasította a gyártó által a hatóság munkatársaira helyezett nyomást, hogy a típus repülési tilalmát év végéig feloldják, kijelentette: ez csak akkor történhet meg, ha azt minden szempontból biztonságosnak találják, továbbra sincs céldátum ezzel kapcsolatban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezető a légiszalonon hangsúlyozta, hogy az új típusok tanúsítási folyamatában számos változás és javítás várható, hogy elkerüljék az indonéz és etióp katasztrófákhoz hasonló események bekövetkeztét.

Körülbelül egy éves csúszásban van a 777X-program, az Emirates mint indító légitársaság immár hivatalosan is bejelentette, hogy 2021 előtt nem számít a típus forgalomba állítására, így a Boeing új generációs szélestörzsű típusánál is csekély az esély üzletkötésre.

Forrás: Emirates

A térség legnagyobb légitársasága, az Emirates korábban kifejezte, hogy meglévő szándéknyilatkozataikat sem hajlandóak véglegesíteni (Airbus A330neo, A350, Boeing 787-10), amíg a gyártók nem lesznek úrrá a típusok (és kiemelten a hajtóművek) gyermekbetegségein, minőségi és szállítási problémáin.

A Qatar Airways az országot sújtó többek közt az Egyesült Arab Emirátusok által fenntartott blokád miatt évek óta nincs jelen a dubaji szalonon. Az Etihad Airways pedig pénzügyi problémái miatt inkább visszamond, halaszt megrendeléseket és flottát csökkent, nemhogy újabb gépeket rendelne. A növekedést mutató olajárak, a világban sokasodó politikai konfliktusok és kereskedelmi háborúk miatt szintén borúlátóbbak a légitársaságok és befektetőik, ez sem segíti a nagy üzletek létrejöttét.

Ugyanakkor az Airbus akár nagyobb darabszámban is értékesíthet az új generációs, keskenytörzsű A320neo-család változataiból.

Előzetes várakozások szerint az Air Arabia low-cost légitársaság akár százas nagyságrendben írhat alá a típusra.

Sőt pletykák keringenek arról is, hogy az indiai SpiceJet légitársaság egy vaskosabb MAX-rendelést is aláírhat, amennyiben sikerül megállapodniuk a gyártóval egy megfelelő mértékű árengedményről.

Két Boeing 787-9 Dreamlinerrel bővít a Biman

Listaárakon 585 millió dolláros megrendelést jelentett be a Boeing és a Biman Bangladesh Airlines, a légitársaság a meglévő 787-8-asai mellé két 787-9 Dreamlinert rendelt. A megrendelés már októberben megjelent a gyártó rendelésállományában, azonban akkor még a vevő kilétét nem jelentették be.

A Biman flottája korszerűsítésére és nemzetközi útvonal-hálózatának bővítésére – egyebek mellett Európa irányába – használja majd a háromosztályos elrendezésben érkező, 289 utas szállítására képes 787-9-eseket.

Forrás: Boeing

Nem tétlenkedett az Embraer

A show első napján a brazil repülőgépgyártó három Embraer E190-est adott el a kairói központú CIAF lízingcégnek listaárakon 161,4 millió dollár értékben.

A nigériai Air Peace pedig három E195-E2-es megrendelését jelentette be, 212,6 millió dollár értékben.

Három Dash 8-400-ast értékesített a kanadai De Havilland

A De Havilland Aircraft of Canada Limited bejelentette, hogy a nigériai Elin-csoporttal három Dash 8-400 (korábban Q400) repülőgép megrendeléséről írt alá megállapodást.