Gyakorlatilag ultimátumot adott a gyártóknak Tim Clark, az Emirates elnöke: addig nem vesz át újabb gépeket, amíg a gyártók úrrá nem lesznek a problémákon. Szavai szerint a légitársaságok nehéz helyzetben vannak a kereslet visszaesése miatt, a kedvezőtlen piaci tendenciákban 3-5 évig nem várható pozitív fordulat. Arról is beszélt, hogy az Emirates két régebbi A380-asát leállította, és alkatrészbányának használja.

Kemény kritikát fogalmazott meg az Airbus-szal, a Boeinggel és a hajtóműgyártókkal szemben Tim Clark, az Emirates elnöke, sőt kijelentette: légitársasága többé nem vesz át olyan repülőgépet, amely nem hozza a gyártók által ígért teljesítmény értékeket, vagy gond van a minőségükkel, megbízhatóságukkal.

Tim Clark (Forrás: Emirates)

A világ legnagyobb nemzetközi légitársaságát irányító, iparági veteránnak számító szakember azt mondta Londonban, a Bloombergnek adott interjújában, hogy elfogyott a türelme a gyártókkal szemben az új repülőgéptípusok bevezetését hátráltató hibák és késések, a forgalomba helyezett új gépek esetében felmerült költséges, rendkívüli javítások, valamint a gépek forgalomból való kiesése miatt.

Ez nem mehet így tovább – jelentette ki Tim Clark, hozzátéve: cége a jövőben csak akkor dönt arról, hogy mely típust milyen darabszámban rendeli meg, ha a gyártók készen állnak arra, hogy azt nyújtsák, amit a szerződésben vállaltak.

A légiközlekedési szektor egyik legfontosabb, köztiszteletben álló vezetője részéről elhangzott kemény kritikának várhatóan komoly következményei lesznek az iparágon belül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Keserédes ünneplés a 100. A380-as átvételekor, ekkor még csak sejteni lehetett, hogy pár hónappal később az Airbus bezárja a programot. (Fotó: Airbus)

Az Emirates több mint 250 szélestörzsű repülőgépre rendelkezik szerződéssel a két nagy gyártónál, amelyeket a légitársaság a vezető mostani kijelentése szerint csak akkor vesz át, ha a gyártók garanciát vállalnak a problémamentes működésre.

A gyártók a műszaki hiányosságokból következő gondok miatt ugyan jelenleg is fizetnek kompenzációt az üzemeltetőknek, de ez messze nem fedezi a többletköltségeket, valamint az utasokkal szemben elszenvedett presztízsveszteséget.

Tim Clark mondandója komoly üzenet a hajtóműgyártók számára is. Mint ismert a Rolls-Royce hosszú ideje küzd a Boeing 787 Dreamlinerekre gyártott hajtóművek problémáival.

A Boeing 777X szűzrepülését pedig – amelynek az Emirates az egyik első és legnagyobb üzemeltetője lenne, 150 példányra szóló megrendeléssel – az új fejlesztésű GE9X hajtómű anyagfáradásos problémái miatt kellett 2020-ra halasztania az amerikai gyártónak.

Az Emirates korábban az A380-asok Rolls-Royce hajtóműveinek teljesítményével kapcsolatban is kifejezte elégedetlenségét, mert azok nem képesek a gyártók által vállalt paraméterek szerinti teljesítményre: Tim Clark szerint egyebek mellett ez is hozzájárult ahhoz, hogy a típus továbbélését biztosító megrendelését visszavonta a légitársaság.

Az Emirates-vezér üzenete azt is előrevetíti, hogy a két nagy gyártó nem számíthat kötelező érvényű megrendelésekre, a korábbi szándéknyilatkozatok véglegesítésére a novemberi Dubai Air Show-n, ha nem oldják meg a problémákat.

Mint ismert a légitársaság listaárakon 21 milliárd dollár értékben jelentett be igényt 30 darab A350-900 és 40 darab A330-900neo repülőgépre 2019 elején, de a megrendelést még azóta sem véglegesítette. Hasonló módon a levegőben lóg az Emirates 40 darab Boeing 787-10 Dreamlinerről szóló feltételes megrendelése is.

Sőt mint korábban megírtuk, lehetséges, hogy az Emirates újratárgyalja a 150 darabos 777X megrendelését is. Ebben nem segít a Boeingnek, hogy a típus szűzrepülése az ismert GE9X-hajtóműproblémák miatt 2020-ra csúszik és az sem, hogy a kisebb, -8-as változat programját utóbb felfüggesztették, érzékeltette Tim Clark.

Airbus A330-900neo az Emirates festésében az Airbus látványtervén. (Forrás: Airbus)

Ugyanakkor az Emirates-vezér kritikus szavai egy olyan időszakban érkeztek, amikor csökken a kereslet az utazók részéről, túlkapacitás van a piacon, az olajárak lassan de biztosan emelkedő tendenciát mutatnak. Az utazási kedv visszaeséséért egyebek mellett a kereskedelmi vitákat és szerte a világon sokasodó politikai konfliktusokat okolják a légitársaságok. Clark jelenleg nem lát biztató jeleket, hogy a negatív környezet megváltozzon, szerinte még 3-5 évig tarthat a lejtmenet.

Az Emiratesnek a következő években ki kell dolgoznia a hosszútávú flottafejlesztési terveit is. Mint ismert, a légitársaság a legnagyobb A380-as és 777-es üzemeltető. A cég a flottáját, útvonal-hálózatát és üzleti modelljét erre a két típusra alapozva építette ki. Az A380-as program leállításával a légitársaságnak megfelelő alternatívát kell találnia a kétemeletes típusra. Az A380-asokat még 10-15 évig kívánja a flottában tartani az Emirates.

Az Emirates-vezér kitért arra is, hogy az óriás Airbusok használt-piaca gyakorlatilag nem létezik, a légitársaság a közelmúltban két régebbi, saját tulajdonú A380-asát is leállította.

Ezekből a cégvezető szavai szerint már régen „leírt értékű” (tehát kivonásukkal pénzügyi veszteséget nem okozó) példányokból a még használható részegységeket kiszerelik és a meglévő flotta alkatrész-utánpótlására használják fel. A két gépet pedig minden bizonnyal szétbontják majd.

Boeing 787-10 Dreamliner látványterv Dubajjal a háttérben. (Forrás: Emirates)