A repülőtereket tömörítő ACI után a Eurocontrol is a forgalom jelentős elmaradására számít az első fél évben, eközben az IATA aggódik a légitársaságok anyagi helyzete miatt. Az Easyjet bejelentette: járatai alig 10 százalékát fogja elindítani a következő hetekben.
Az európai forgalomszervezésért felelős Eurocontrol legutóbb tavaly szeptemberben adott ki becslést, amely idén februárig szólt, és a forgalom nagyjából az előre jelzettek szerint alakult.
Most kiadott friss becslésében a június végéig tartó időszakban a szervezet azzal számol, hogy folytatódik a jelenleg tapasztalható csökkenés, és március-áprilisban éri el a mélypontot a forgalom. Jobb esetben 72, rosszabb esetben 78 százalékkal kevesebb gép közlekedik majd Európa légterében, mint 2019-ben ugyanebben az időszakban.
A fellendülés áprilisban, a nyári menetrendi időszak elején indulhat el, optimista becslés szerint a félév végéig, azaz júniusig 55 százalék lehet az elmaradás 2019-hez képest, de a pesszimista változat még ekkor is 70 százalékos elmaradással számol.
Mint arról beszámoltunk, a Repülőterek Nemzetközi Tanácsának (ACI) európai szervezete is rosszabb prognózist adott ki nemrég. A friss utasforgalmi előrejelzésük már 70 százalékos kiesést ír az idei második negyedévre, a harmadikra pedig 57 százalékost, tehát a hagyományosan erős nyári menetrendi időszakban is jelentős elmaradás várható.
A harmadik nagy, előrejelzést adó szervezet, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető közgazdásza az AIRportal.hu érdeklődésére egy minapi videokonferencián azt mondta, bár romlottak a kilátások, egyelőre nem módosítják az idei évre szóló előrejelzésüket, amelyben 38 milliárd dolláros összesített légitársasági veszteséggel és 2,8 milliárdos utasforgalommal számolnak. Ez egymilliárddal több utas, mint amennyit 2020-ra várnak a szakemberek.
Brian Pearce elmondása szerint a rövidtávú kilátások nagyon rosszak, és félő, hogy a nyári csúcsszezonban is súlyos utazási korlátozások lesznek.
Ha továbbra is marad a szigor, akkor az államoknak újra el kell gondolkodniuk azon, hogy miként támogassák a légitársaságokat, és erre ösztönözte a kormányokat Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója is.
A félelmeket alátámasztandó az Easyjet a Flightglobal cikke szerint bejelentette: a március végéig tartó első negyedévben főként a brit korlátozások miatt 2019-hez képest járatai mindössze 10 százalékát fogja elindítani. Az előző negyedévben is alig 18 százalékos kapacitást biztosított a társaság, így nem csoda, hogy a bevételei 88 százalékkal estek.
Johan Lundgren vezérigazgató a cég tőzsdei jelentésében hangsúlyozta: képesek nagyon gyorsan nagy kapacitást rendelkezésre bocsátani, ha a piaci igények ezt igénylik, és már a nyári bővítést tervezik, például a gatwicki bázison.