Megszerezte a belföldi forgalomba állításhoz szükséges hatósági tanúsítványt a Comac C919, de a kínai új generációs keskenytörzsű típus első példányának átadása az idei év végéről 2023-ra csúszik.
Hamarosan járatokat teljesíthet Kínában a Comac C919 új generációs keskeny törzsű repülőgép, bár a program 2008-ban indult, a gyártónak csak most sikerült megszereznie a típus légialkalmassági tanúsítását.
A helyi fejlesztésű, de CFM LEAP-1C hajtóművekkel felszerelt és nyugati részegységeket nagy arányban tartalmazó C919-es első üzemeltetője a China Eastern Airlines lesz.
A légitársaság öt példányt rendelt, azonban a kínai állami média értesülései szerint a típusbizonyítvány ünnepélyes kiadása ellenére az első példány átadása az idei év végéről 2023-ra csúszik.
A típushoz a GE és a Safran közös vállalata, a CFM gyártja a hajtóműveket, a Collins Aerospace a kommunikációs és navigációs, a Honeywell pedig a repülésirányító rendszereket, emellett a gép futóművei és a kormányfelületeket működtető rendszerek a Liebherr Aerospace-től érkeznek.
Ezek az óriáscégek jelentős beruházásokat hajtottak végre és vegyesvállalatokat hoztak létre Kínában a C919-es program kiszolgálására, a szükséges fejlesztések elvégzése és a gyártókapacitások kialakítása érdekében.
A típus programját így nagy mértékben hátráltathatják a nyugati kereskedelmi szankciók, illetve a politikai feszültségek.
Technikai gondok mellett a nyugati szankciók miatt az alkatrész-ellátásban felmerült problémák miatt csúszott éveket a típus szűzrepülése és a berepülési program, ezzel a korábban még 2016-ra tervezett forgalomba állítás is.
A C919-esből eddig több mint 800 példányra szerzett megrendelést vagy egyéb kötelezettségvállalást a gyártó, ezek szinte kizárólag kínai légitársaságoktól és ottani lízingcégektől érkeztek.