A törzstank komoly tűzvédelmi követelményei miatt akár 800 kilogrammal nehezebb lehet az Airbus A321neo különleges változata, emiatt a hatótávolsága mintegy 370 km-rel kevesebb lesz a meghirdetetthez képest.
Az Airbus megállapodott az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel (EASA) az A321XLR nagyobb hatótávolságát biztosító, raktérbe integrált üzemanyagtartály (RCT – Rear Centre Tank) tanúsítási feltételeiről, amellyel kapcsolatban tavaly év végén az amerikai hatóság is kiadta a követelményeit, és korábban a rivális Boeing is megfogalmazta aggodalmait.
A Reuters iparági forrásai szerint az üzemanyagtartály tűzvédelmének megerősítése érdekében speciális, hőterhelés elleni védőburkolatot, valamint egyéb szerkezeti megerősítéseket kell alkalmazni.
Ezek a változtatások együttesen 700-800 kilogrammal növelik meg a repülőgép saját tömegét, a gyártó által korábban prognosztizált 200-300 kilogrammal szemben.
A szerkezeti tömeg növekedése miatt a repülőgép kevesebb üzemanyagot (vagy hasznos terhet) szállíthat, ami miatt az eredetileg meghirdetett 4700 tengeri mérföldes (8700 km) elméleti maximális hatótávolság 4500 tengeri mérföldre (kb. 8300 km) csökken.
Ez azt jelenti, hogy sztenderd üzemelési körülmények között a típus mintegy 4000 tengeri mérföldes (7400 km) utak megtételére lesz képes, amelyet természetesen erősen befolyásol a fedélzeti berendezés, az adott járat terhelése (utasok+poggyászok+cargo), illetve a magas légtérben tapasztalható széljárás is.
Bár az Airbus úgy reagált, hogy a változtatások nem lesznek jelentős hatással a 101 tonna legnagyobb felszállótömegű A321XLR egyedülálló hatótáv-előnyére az egyfolyosós repülőgépek szegmensében, a hírügynökség informátorai szerint
a gyártó a korábban meghirdetett maximális hatótávolságot igénylő egyes ügyfelek részére már kiajánlotta a nagyobb hatótávú, szélestörzsű A330neo típust.
Amint korábban megírtuk, az Airbus az idei év végéig szerezné meg az A321XLR tanúsítását, az első példány forgalomba állítását pedig 2024 második negyedévére várja, mintegy fél éves késéssel az eredeti céldátumhoz képest. Arról egyelőre nincs információ, hogy az EASA által előírt módosítások miatt tovább csúszik-e a típus tanúsítása és a már folyamatban lévő berepülési program.
Az A321XLR törzstankja a más típusoknál is használt kiegészítő tartályokkal ellentétben teljesen kitölti a törzs alsó részét, így sokkal inkább kitett egy külső tűznek.
A friss módosításokkal a főfutóművek becsuklásával vagy kiszakadásával járó túlfutásos baleset, illetve behúzott futóművekkel végrehajtott hasra szállás esetén csökkentenék a kiegészítő tank és a benne lévő üzemanyag meggyulladásának kockázatát, továbbá ezzel biztosítanák azt, hogy az üzemanyag begyulladása vagy egy esetleges robbanás előtt megfelelő idő álljon rendelkezésre a fedélzet kiürítésére. Az Airbus A321neo extra nagy hatótávú változatáról itt írtunk bővebben.