Több légitársaság és iparági szervezet közös fellebbezést nyújt be az amszterdami fellebbviteli bírósághoz a Schiphol repülőtér forgalmának csökkentéséről született korábbi ítélet ellen.
Nemzetközi szakmai szervezetek támogatásával, a KLM vezetésével számos légitársaság megfellebbezi azt a július eleji bírósági döntést, amely szerint a holland kormány mégis jelentősen mérsékelheti a gépmozgások számát az amszterdami légikikötőben.
Az illetékes fellebbviteli bírósághoz a KLM-et, a KLM Cityhoppert, a Martinairt és a Transaviát tömörítő KLM-csoport nyújtja be a fellebbezést a Delta Air Lines, a United Airlines, a Jetblue, az Air Canada, az Easyjet, a Corendon és a TUI Fly támogatásával.
A kezdeményezésben az iparági szervezetek közül a 300 légitársaságot tömörítő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) és a tíz amerikai légitársaságot képviselő Airlines for America (A4A) vesz részt, de támogatják a BARIN, az Air Cargo Netherlands (ACN), az Airlines for Europe (A4E) és a European Regions Airline Association (ERA) szövetségek is.
A benyújtók kifogásolják, hogy az ítélet nem egyértelmű, bizonytalanságot okoz az utasok és a légiközlekedési ágazat számára. Nem világos ugyanis, hogy a kísérleti rendszert hogyan fogják alkalmazni, hogyan kell végrehajtani, és végső soron hogyan befolyásolja az ítélet a schipholi gépmozgások számát.
Álláspontjuk szerint az ítélet ráadásul ellentétes a nemzeti, európai és nemzetközi szabályozásokkal. Hozzáteszik: minden érintettnek érdekében áll, hogy tisztázódjon a helyzet.
Amint korábban megírtuk, az azóta a többségét elveszítő és lemondó holland kormány még 2022 június végén tett arra javaslatot, hogy a jelenlegi évi 500 000-ről 2023 novemberétől 460 000-re korlátozzák a le- és felszállások számát a Schiphol repülőtéren, aztán 2024-től még tovább, 440 000-re, annak érdekében, hogy csökkentsék az amszterdami légikikötő környezetében élők zajterhelését.
A KLM több másik légitársasággal közösen gyorsított eljárásban, bíróságon támadta meg idén tavasszal az általuk egyoldalúnak és politikainak nevezett kormányzati döntést, amely szerintük nem veszi figyelembe a zajcsökkentésre irányuló alternatív és működőképes megoldásokat.
Április 5-én egy holland bíróság a légitársaságok keresetének adott igazat, de a kormány fellebbezett, ezek után döntött július elején az amszterdami fellebbviteli bíróság a kabinet javára.
Az állami tulajdonú Royal Schiphol Group közleményében jelezte akkor, hogy elfogadja a döntést, egyúttal azt szorgalmazza, hogy az állam két hónapon belül határozza meg a korlátokat, annak érdekében, hogy a 2024-es nyári menetrendre megtervezhetőek legyenek a kapacitások. Az üzemeltető leszögezi, hogy a lehető leghamarabb be kell vezetni egy új repülőtéri forgalmi rendet, minden érintett fél számára egyértelmű és végrehajtható környezetvédelmi korlátokkal.
Áprilisban egyébként az amszterdami repülőtér egy markáns környezetvédelmi és zajcsökkentési stratégiával rukkolt elő, amelyben az éjszakai órákra a légikikötő teljes zárását, valamint a nagyobb zajkibocsátású típusok forgalmának korlátozását és a magángépek teljes kitiltását javasolta, emellett az üzemeltető feladta az újabb futópálya építésére vonatkozó terveit. Az üzemeltető mostani közlése szerint folytatják ennek a tervnek a kidolgozását.
A KLM akkor reakciójában csalódottságát fejezte ki a bíróság döntésével kapcsolatban, és hozzátette, hogy jelenleg nem világos, az ítéletet mikor és milyen módon hajtják végre, és mit jelent ez a schipholi légiforgalom számára.
A holland légitársaság még június közepén egy három elemből álló javaslatcsomagot nyújtott be a holland infrastrukturális és vízügyi minisztériumnak, amely alternatív megoldásokat kínál a járatok számának korlátozásával szemben.