Megerősítették az érintettek, hogy tárgyalásokat folytat a Boeing a Spirit Aerosystems felvásárlásáról, a cég az Airbus számára is készít szerkezeti elemeket.
A The Wall Street Journal hozta nyilvánosságra elsőként, hogy a Boeing tárgyalásokat folytat a Spirit Aerosystems felvásárlásáról. A vállalat a 737-esek teljes törzselemei mellett a 787-eshez és több más típushoz gyárt szerkezeti elemeket.
A felek a hír megjelenését követően megerősítették, hogy előzetes megbeszéléseket folytatnak az ügyben, de hozzátették: nincs garancia arra, hogy egyezségre is jutnak.
A lépés valójában reintegráció lenne, hiszen a Spirit Aerosystems a Boeing alkatrészgyártó részlegének 2005-ös kiszervezésével jött létre.
Az amerikai gyártó közlése hozzátette, hogy a lépés erősítené a repülésbiztonságot, javítaná a minőséget, továbbá az ügyfelek, a dolgozók és a részvényesek érdekeit is szolgálná. Mint ismert, a Boeing 737-eseknél az elmúlt időszakban felmerült több minőségi probléma is a Spirit hibájára volt visszavezethető.
Tavaly áprilisban a típus törzsének és függőleges vezérsíkjának összeillesztésénél találtak nem megfelelő kötőelemeket, augusztusban a törzs hátsó nyomástartó válaszfalánál fedeztek fel a specifikációnak nem megfelelő rögzítőfuratokat, idén februárban pedig szintén pontatlan furatok miatt kellett több 737 MAX esetén javításokat elrendelni.
Elemzők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a felvásárlás kockázatos lépés a Boeing számára, mert a gyártási minőséggel kapcsolatos gondok mellett a Spirit Aerosystems működése masszívan veszteséges lett az utóbbi években, emellett az amerikai gyártónak a saját problémáival sem sikerült egyelőre megbirkóznia.
A Boeing közvetlen kontrollja leginkább a 737-esek gyártására lenne jótékony hatással, mert ez biztosítaná az erőforrásokat a típus törzseit gyártó wichitai üzem modernizációjához.
A Spirit tavalyi bevételeinek 64 százaléka származott a Boeingtől, 45 százaléka csak a 737-es programból. Egyes értesülések szerint a két vállalat a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) nyomására kezdett tárgyalni a felvásárlásról, ugyanakkor ezt a hatóság nem erősítette meg.
A vállalat az Airbusnak is fontos beszállítója, a Kanadában és az USA-ban összeszerelt A220-asokhoz gyárt kompozit szerkezeti elemeket, például szárnykészleteket észak-írországi egységében, sőt az A350-esek törzsének egyik fontos szerkezeti elemét is a vállalat wichitai üzeme készíti.
A The Wall Street Journal értesülése szerint a Spirit-Boeing egyesülés hatósági jóváhagyásának megkönnyítése érdekében eladnák az európai érdekeltséget, az Airbus pedig kézenfekvő vevőjelölt lehetne.
Az európai gyártó maga is rendelkezik repülőgép-szerkezeti elemek gyártására szakosodott leányvállalattal, amelyet 2022-ben szervezett egy cégbe. Az Airbus egyébként nem kommentálta a tervezett egyesülésről szóló értesülést.