Kelly Ortberg lesz a Boeing vezérigazgatója, a mérnöki háttérrel és több évtizedes légiipari tapasztalattal rendelkező szakember az elemzők szerint új szemléletet hozhat az elmúlt negyedévet is tetemes veszteséggel záró cégbe, és az ikonikus vállalat vele visszatérhet gyökereihez.
A 64 éves Ortberg augusztus 8-tól tölti be az elnök-vezérigazgatói posztot, és tagja lesz a vállalat igazgatótanácsának is.
A szakember David Calhount váltja, aki a 737 MAX katasztrófák nyomán kialakult válság idején, 2020-ban került a vállalat élére, idén tavasszal bejelentett visszavonulásához a Boeing-típusok gyártásával, minőségével és a repülésbiztonsággal kapcsolatosan ma is fennálló súlyos problémák vezettek.
Ortberg 1982-ben szerzett gépészmérnöki diplomát az iowai egyetemen, majd a következő évben a Texas Instrumentsnél helyezkedett el mérnökként, 1987-ben került a Rockwell Collinshoz, 2013-ra az akkor már Rockwell néven működő vállalat vezérigazgatói tisztségét töltötte be, majd a cég 2018-as felvásárlása után a Collins Aerospace első embere lett, 2021-ig pedig az anyavállalat RTX igazgatótanácsának tagja.
A több mint 35 éves szakmai tapasztalattal rendelkező Kelly Ortberg kinevezésével a vállalat véget vetett a Calhoun visszavonulásának bejelentése óta tartó több hónapos bizonytalanságnak, neves iparági elemzők csaknem egyöntetű véleménye szerint a lehető legjobb döntés született.
Ortberg kiválasztásával a Boeing visszalép a mérnöki gyökerekhez, és eltávolodik a vállalatot több évtizede uraló, főként a pénzügyeket fókuszba helyező vezetőségtől – vélekedett Richard Aboulafia légiipari elemző a Flightglobal híre szerint. Hozzátette: a szakember az eddigi vezetéshez képest teljesen ellentétes szemléletmódot képvisel.
Erre utal az is, hogy iparági források szerint Ortberg irodája Seattle-ben, a Boeing fejlesztési és gyártási tevékenységének évtizedek óta otthont adó városban lesz. Mint ismert, a cég korábban részben adóoptimalizálási céllal költöztette át székhelyét és irányítótestületét a gyáraktól távoli, chicagói „elefántcsonttoronyba”, majd utóbb az Egyesült Államok politikai központjába, a főváros közelébe.
A Boeing július 31-én tette közzé második negyedéves pénzügyi eredményeit, amely szerint a vállalat vesztesége jelentős mértékben 1,4 milliárd USA-dollárra emelkedett, szemben a tavalyi azonos negyedévben elért 149 millió dolláros mínusszal.
Ebből a kereskedelmi gépek üzletága 715 millió dolláros veszteséget hozott össze, amely csaknem duplája a tavalyinak.
A vállalat eközben 16,9 milliárd dollár bevételt ért el, ez 15 százalékkal alacsonyabb a tavalyi második negyedévinél, a kereskedelmi gépek üzletága bevétele a minőségi és gyártási problémák okozta akadozó átadások miatt még ennél jelentősebb mértékben, 32 százalékkal lett kevesebb.
Amint korábban megírtuk, a Boeing mindössze 92 kereskedelmi repülőgépet adott át a második negyedévben, ami ugyancsak 32 százalékkal marad el előző évi azonos időszak teljesítményétől.
A Boeing viszont most megerősítette: változatlanul az a célja, hogy az idei év végére havi 38 darabra futtassák fel a 737-es gyártósor teljesítményét, Dreamlinerekből pedig havi ötöt készítenének. Ezek szerint a vállalat arra számít, hogy a hatóság feloldja az előbbivel kapcsolatos korábbi korlátozását, amelyet a januári Alaska-baleset nyomán felszínre került problémák miatt rendeltek el.