Egyelőre a potenciálisan használható technológiákat vizsgálja az Airbus, amelyek alkalmazásával a mai A320neo családnál 20-30 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztású és károsanyag kibocsátású, teljesen SAF-kompatibilis típust hozhat létre.

A toulouse-i vállalat vezetője a napokban tartott sajtótájékoztatón kijelentette, hogy az Airbus képes lenne egy hidrogénmeghajtású típus megépítésére, ám a hidrogénellátás és az infrastruktúra világszerte még nem áll készen erre.

Guillaume Faury megerősítette, hogy az európai gyártó 5-10 évvel elhalasztotta a ZEROe hidrogénüzemű repülőgép forgalomba állítási céldátumát, a felszabaduló mérnöki kapacitást pedig az A320neo család 2035 körül érkező utódjának fejlesztésére koncentrálják.

Az Airbus kezdetleges grafikáin is bemutatott új típus inkább a mostaniak evolúciós utódja lenne, mintsem egy forradalmian új repülőgép.

Forrás: Airbus

A cél, hogy a mai típusoknál 20-30 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztású és károsanyag-kibocsátású repülőgép jöjjön létre, amely képes kizárólag mesterségesen előállított, kőolaj-származékot nem tartalmazó, fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) üzemelni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A potenciális technológiák között szerepel a nyitott ventilátorfokozat (open rotor/open fan) technológiájú hajtóművek (ilyen pl. a CFM RISE), valamint a nagyobb fesztávolságú és jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező, a földi műveletek során fel- vagy behajtható szárnyak, illetve a szuperkönnyű anyagok alkalmazása.

Emellett vizsgálják a hibrid technológiák használatát is, amikor a hagyományos meghajtást üzemanyagcellákkal és akkumulátorokkal kombinálva a jelenleg elvesztegetett energiát visszaforgatnák. Utóbbiak át is vehetnek egyes funkciókat a hajtóművektől, például a földi gurulás során ezek biztosítanák a meghajtást, vagy akár a levegőben a légkondícionálót működtetnék. Az új típus hatékony működését az integrált és összekapcsolt rendszerek is segítenék.

A kitűzött célok a kiválasztott „építőkockák” együttes alkalmazásával lennének elérhetők, az Airbus mérnökei jelenleg ezek használatának esetére a repülőgép lehetséges architektúráját tanulmányozzák.

Az Airbus emellett a gyártási rendszerét is fejleszti, amely igazodva az új anyagok és technológiák használatához, nagyobb fokú automatizációt és gyorsabb gyártási folyamatot tenne lehetővé.

Eltérően a korábbi koncepcióktól a hidrogén-elektromos meghajtású ZEROe típust a mai ATR-ek architektúrájához hasonló, vállszárnyas kivitelben, négy légcsavaros hajtóművel ábrázolja az Airbus. (Forrás: Airbus)