A Boeing végleg feladta a Jumbo Jetet, miután előrejelzésében sem számol már ekkora kapacitású gép eladásával, a légicégek ugyanis kisebb gépeket akarnak.
Kérdések és válaszok a tervezett közepes méretű repülőgépről
A Párizsi Légi Szalonon hozta nyilvánosságra a Boeing, hogy milyen víziói vannak a világ repülőgép-piacáról a következő húsz évben. Szerintük uszkve 41 ezer gépre lesz szükség 6100 milliárd dollár értékben, mintegy 3 százalékkal több, mint a legutóbbi, egy évvel korábbi felmérés szerint. A Boeing azonban már nem számol azzal, hogy nagyon nagy gépeket helyeznek forgalomba az utasszállító üzletágban, mivel a légitársaságok kisebb gépeket akarnak.
Emiatt a Boeing a Skift szaklap cikke szerint látszólag úgy döntött, végleg elengedi a 747-es kezét, Párizsban már nem is érkezett rá megrendelés, a hasonló kapacitású gépeknek inkább az áruszállító piacon látnak jövőt. Számításaik szerint mintegy 920 gépre lesz majd szükség ebben a szegmensben.
A 747-es helyett a légicégek inkább a kéthajóműves, és kisebb kapacitású Dreamlinerek és 777-esek felé kacsintgatnak, mivel üzemelésük jóval költséghatékonyabb egy utaskilométerre vetítve. Mindez persze nem meglepő, a Boeing már egy évvel korábban is számolt azzal a lehetőséggel, hogy megszünteti a 747-es gyártását.
Ebben az évben még nem sikerült eladni egyetlen darabot sem, sőt, a visszamondások miatt 4-gyel kevesebb maradt a rendelésállományban, tavaly viszont még 18 gépre akadt vevő. Jelen állás szerint 134 gépre van megrendelés, ezekből 114-et már legyártott a Boeing. Ha le is áll a gyártás, az Egek Királynője még sokáig velünk maradhat, hiszen még mintegy félezer példány van szolgálatban.
Randy Tinseth, a Boeing alelnöke a Párizsi Légi Szalonon tartott sajtótájékoztatón is elismerte, nem látják az igényt a 747-esre, sőt abban is biztosak, hogy az Airbus nem fogja leszállítani összes, még gyártás előtt álló A380-asát.
De Toulouse egyelőre köti az ebet a karóhoz, és azt mondja, az utasforgalom bővülésével, és a repülőterek korlátozott kapacitásbővítési lehetőségei miatt lesz igény a nagyon nagy gépekre is. Egészen pontosan 1400 nagy gépre látnak igényt 454 milliárd dollár értékben, nem csoda, hogy felfrissítették az A380-ast, míg a Boeing összesen 80 darabos igényt mértek fel.
Ezzel egyidejűleg egy új piaci szegmens kezd megerősödni, méghozzá a középtávú keskenytörzsű gépeké, amelyet most a Boeing is nagy erőkkel tanulmányoz. Elképzelésük szerint egy 220-270 székes, 5 ezer tengeri mérföld hatótávolsággal rendelkező típus lenne az, amely leginkább lefedné a piaci igényeket. Ez lehet a 797-es, vagy NMA, amely egyszerre tudná kiváltani a 757-est és a 767-est is.