Leghamarabb 2023 nyarán várható a Boeing 777-9 típusengedélye, és bizonytalan, hogy az Emirates fenntartja-e rendelését a kisebb befogadóképességű 8-as változatra, mert az amerikai gyártó az eredetileg tervezettnél nagyobb gépben gondolkodik az erre épülő cargo-variáns miatt.

Az új generációs Boeing 777X legnagyobb megrendelőjével, az Emirates légitársasággal azt közölte a gyártó, hogy 2023 júliusára várható a típus tanúsítása, de a megrendelt példányok átadásának ütemezése egyelőre még így is bizonytalan. Az így már 3 éves késés oka a gyártó szerint az, hogy a hatóságok módosításokat írtak elő a típus repülésirányító rendszerével kapcsolatban.

“Megállapodásra jutottunk a Boeinggel arról, hogy mik a teendők, de úgy gondolom, 2022 közepe előtt nem tudjuk konkretizálni a tervezett menetrendet” – mondta a Dubai Airshow harmadik napján az Aviation Weeknek Tim Clark, az Emirates elnöke.

A Boeing 777-9X először jelent meg külföldön. (Forrás: Boeing)

A csúszás miatt az Emirates több Boeing 777-300ER és Airbus A380 gépét tovább tarthatja a flottában az eddig tervezettnél, és mint megírtuk, a légitársaság 105 gépe kabinberendezésének felújítását jelentette be. Az Emirates elnöke a napokban a Bloombergnek azt nyilatkozta, hogy vizsgálják, a légitársaság korábban megrendelt Airbus A350-es utasszállítóit hamarabb át tudnák-e venni az eredetileg tervezettnél.

Clark azt is elárulta, hogy a kisebb befogadóképességű 777-8 programjának elindítását a gyártó eltolta, sőt az is bizonytalan, hogy ez, vagy az áruszállító változat készül-e el előbb.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 777XF cargo-variáns az eredeti tervek szerint a 777-8 alapjain készült volna, de a rivális Airbus A350F bejelentése idején az Aviation Week cikke szerint
egy Boeing-vezető közölte, hogy az áruszállító légitársaságokkal folytatott tárgyalások alapján a tervezettnél valamivel nagyobb lehet az áruszállító változat, és emiatt az utasszállító törzshosszát is megnövelnék.

A pontos paraméterekről a program elindításáig nem születik döntés, de az expressz csomagszállítást és az e-kereskedelmi termékeket szállító cargo-légitársaságoknak kedvező lenne, ha a 777X áruszállító változata nagyobb térfogatú raktérrel rendelkezne.

A hosszútávú légiáru-szállítást végző “hagyományos” cégek számára azonban nem szükséges a nagyobb raktér, mert ezek nagyobb fajsúlyú teherárut szállítanak, így esetükben a raktérben elhelyezhető áru tömege a meghatározó, nem a térfogata. Mindezekkel összefüggésben a gyártó a típus maximális felszállótömegét is megnövelné.

Az Emirates elnöke a hírt úgy kommentálta, hogy a 777-8 megnövelése problémákat okozna.
“Miért vennénk valamit, amely méretét tekintve nagyon közel áll a -9-eshez?” – tette fel a költői kérdést Clark.

Ha az Emirates eláll a 777-8-as rendelésétől, az viszont megpecsételheti a változat sorsát, hiszen mindössze a Qatar Airways tíz példányra szóló kötelező érvényű megrendelése maradna a Boeingnek erre a változatra. Az Emirates elállása esetén vélhetően a dohai cég is elgondolkodna a rendelés törlésén vagy módosításán.

Az Emirates eredetileg 150 példányt rendelt az új generációs triplahetesből, amelyből 35 volt a rövidebb 777-8-as változat, a légitársaság később (30 787-9-es rendelésével egyidejűleg) csökkentette a megrendelését 115 darabra, amelyből mindössze 16 szól a kisebb változatra.