Franciaország légiközlekedési baleseteket vizsgáló ügynöksége, a BEA elemzi majd a 2019. március 10-én, közvetlenül az Addisz-Abeba repteréről végrehajtott felszállást követően lezuhant Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 repülőgép fedélzeti adatrögzítő berendezéseit.
Hivatalosan is közölte szerda este a francia BEA (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses), hogy az etióp hatóságok felkérték a balesetvizsgáló szervezetet a szerencsétlenül járt Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 adatrögzítőinek vizsgálatára.
A repülés paramétereit és a repülőgép rendszereinek technikai adatait rögzítő Digital Flight Data Recorder – DFDR egységet, valamint a pilótafülképen zajló kommunikációt és hangjelzéseket rögzítő Cockpit Voice Recorder – CVR készüléket Franciaországba szállítják és a francia szakemberek olvassák ki belőlük az adatokat. Ezzel megszűnt a bizonytalanság a tekintetben, hogy hol kezdik meg az ET 302-es járat hétfőn megtalált két adatrögzítő berendezésének vizsgálatát.
Korábban a német balesetvizsgáló szervezet, a BFU neve is felmerült, azonban később a testület közölte, hogy nem állnak készen a 737 MAX repülőgépeken 2017 óta rendszeresített, újfajta digitális adatrögzítő kiolvasására, a Reuters értesülései szerint.
A BEA közlésében hangsúlyozta, hogy az eseménnyel kapcsolatban továbbra is az etióp hatóságok jogosultak minden kommunikációra.
Amint arról korábban beszámoltunk, szerdán Tewolde Gebremariam, az Ethiopian Airlines vezérigazgatója közölte, hogy a Boeing 737 MAX 8 adatrögzítőit külföldre – az USA-ba, vagy Európába – küldik, mert Etiópiában nincsenek meg a megfelelő eszközök az adatok kiolvasásához.
Később napvilágot láttak olyan információk is, hogy az etióp hatóságok inkább az európai vizsgálatot preferálták, nem akarták az adatrögzítőket az USA-ba küldeni, hivatalosan azért, hogy a kiolvasás mihamarabb megkezdődhessen.
Az NTSB később közölte, három szakemberük Párizsba utazik, hogy segítsenek az adatrögzítők kiolvasásában a francia kollégáiknak.
NTSB dispatching three investigators to France to assist with the downloading and analysis of flight recorders from the Boeing 737 MAX 8 that crashed Sunday near Addis Ababa, Ethiopia. https://t.co/5BCqfKukpn
— NTSB_Newsroom (@NTSB_Newsroom) March 14, 2019
A BEA az amerikai NTSB mellett az egyik legnagyobb tekintéllyel, szakértelemmel és infrastruktúrával rendelkező balesetvizsgáló szervezet a világon, székhelye és laboratóriumai a Párizs melletti Le Bourget reptéren működnek.
Az amerikai FAA és a Boeing európai idő szerint szerda este döntött a 737 MAX típus globális leállításáról, miután az elmúlt két napban több ország, illetve szinte az összes USA-n kívüli üzemeltető légitársaság földre parancsolta a típust.
Az FAA közlése szerint a döntést a repülési tilalomról azt követően hozták meg, hogy az adatgyűjtési folyamat során új bizonyítékok kerültek birtokukba az etiópiai katasztrófa helyszínén.
Szerdán hírügynökségi jelentések szerint Marc Garneau, Kanada közlekedési minisztere sajtótájékoztatóján azt mondta, olyan új információk birtokába jutottak, amelyek szerint hasonlóságok vannak az ET302-es járatot teljesítő Boeing 737 MAX és a Lion Air 610-es járatát teljesítő gép repülési profiljában.
⚠️🇬🇧 03/10 accident to the #Boeing737Max @BoeingAirplanes ET-AVJ operated by @flyethiopian / First picture of the FDR provided by the Ethiopian investigation team. pic.twitter.com/8DzetHxehH
— BEA | Bureau d'Enquêtes & d'Analyses ✈️ 🚁🛩 🇫🇷 (@BEA_Aero) March 14, 2019
⚠️🇬🇧 03/10 accident to the #Boeing737Max @BoeingAirplanes ET-AVJ operated by @flyethiopian / Ethiopian authorities have requested @BEA_Aero assistance for the analysis of FDR & CVR / Any communication on the investigation progress is the responsibility of those authorities.
— BEA | Bureau d'Enquêtes & d'Analyses ✈️ 🚁🛩 🇫🇷 (@BEA_Aero) March 13, 2019