A magyar légiforgalmi szolgálat kezdeményezésére bevezetett délkelet-európai szabad légtérhasználati eljárás (SEE FRA) bizonyult a legjobbnak az uniós Minőség-innovációs Díj hazai fordulójában. A SEE FRA révén a repülőgépek egy éve korlátozások nélkül közlekedhetnek a régióban, ezáltal pedig jelentősen csökkent a légi forgalom ökológiai lábnyoma.
Magyarország felett már 2015 óta a légitársaságok által szabadon megválasztott, legrövidebb útvonalon haladhatnak át a repülőgépek, így az üzemanyag-fogyasztásuk mellett a légi közlekedés okozta környezeti terhelés is számottevően csökkent – írta lapunknak küldött közleményében a légiforgalmi szolgáltató vállalat.
Az elmúlt öt évben a HungaroControl kezdeményezésének köszönhetően Bulgária, Románia és Szlovákia légterében is alkalmazzák ezt az eljárást, ezzel létrejött Európa legnagyobb, országokon átívelő, összefüggő szabad légtere, a SEE FRA (South East Europe Free Route Airspace).
Becslések szerint – a koronavírus-járványhelyzet előtti forgalmat alapul véve – a szabad légtérhasználat eredményeképpen a Délkelet-Európa légterén áthaladó járatok egy év alatt több mint 3,5 millió mérfölddel kevesebb utat tehetnek meg, ez pedig mintegy 25,5 ezer tonnával kevesebb üzemanyag felhasználását, és több mint 80 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátását jelentheti 12 hónap alatt.
A magyar példa alapján megvalósított szabad légtérhasználatot mint a légi közlekedés előremutató forgalomszervezési koncepcióját az Európai Unió 2022-től kötelezővé kívánja tenni, legalább az éjszakai órákban.
A SEE FRA környezetvédelmi eredményeit és magas hozzáadott értékét az Európai Minőségügyi Szervezet is elismerte, ugyanis az idén a HungaroControl szabad légtérhasználati eljárása nyerte a Quality Innovation Award magyarországi fordulóját, így a társaság a legjobbak között indulhat nagyvállalati kategóriában a nemzetközi minőség-innovációs megmérettetésen.