Szép választ adott a Norwegian Michael O’Leary Ryanair-vezér a légitársaság anyagi helyzetét firtató kijelentésére: 136 milliós eurós nyereséget jelentett a harmadik negyedévre a társaság.
Az ír fapados cég szókimondó vezérigazgatójánál visszatérő elem, hogy a hibrid modellben működő Norwegian halálát vizionálja, legutóbb a héten voltak erről megjegyezései. O’Leary-nek abban igaza van, hogy a folyamatosan emelkedő kerozinár a Norwegian gazdálkodását is jelentősen befolyásolja, de a nyári menetrendi időszak kellős közepén, aki nem tud pénzt keresni, az húzza is le a rolót.
A Norwegian legfrissebb, harmadik negyedéves pénzügyi beszámolója szerint a szeptember 30-ával végződött időszakban 1,4 milliárd euró árbevételre tettek szerint, 33 százalékkal többre, mint egy évvel korábban. Bár a költségszint ennél nagyobb, 38 százalékos mértékben nőtt, szintje nem érte el a bevételekét, 1,1 milliárd euróba került a cég üzemeltetése. Ennek köszönhetően az üzemi eredmény 189 millió, az adózott eredmény pedig 136 millió euró lett, ez 18 százalékkal jobb eredmény, mint egy évvel korábban.
Megdöbbentő azonban, hogy a költségek között messze a legnagyobb tételt jelentő kerozinra 85 százalékkal többet költött a légitársaság, mint tavaly ugyanilyenkor: csak üzemanyagra 379 millió euró ment el három hónap alatt.
Az év eddigi részében a Björn Kjos vezette társulat 3,1 milliárd euró árbevételből 158 millió euró adózott nyereséget könyvelt el, míg egy évvel korábban még 105 milliós veszteséget jelentettek.
A Norwegian teljes éves eredményét azonban két tényező is árnyalja. Az egyik, hogy a harmadik negyedév azokban az években is hasonló mértékű nyereséggel zárult, amikor a teljes éves üzem veszteséges volt. Másrészt az idei évi eredményeket egyszeri tételek és pénzügyi műveletek eredményei kozmetikázzák, az üzemi eredmény, vagyis a járatok üzemeltetéséből származó mérleg közel 100 milliós veszteséget mutat a január-szeptemberi időszakban.