Hat-kilenc hónappal is tovább tarthat az A321XLR tanúsítása és forgalomba állítása, mert az európai légügyi hatóság strukturális változtatásokat rendelhet el a hátsó törzstank hatékonyabb tűzvédelme érdekében.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) jelentős módosításokat írhat elő az Airbus számára az A321XLR a törzsének alsó-hátsó részén lévő üzemanyagtartály tűz és a hőterhelés ellen védő borításnál, annak érdekében, hogy egy esetleges balesetkor csökkentsék a kiegészítő tank és a benne lévő üzemanyag meggyulladásának kockázatát – számolt be a Reuters.
A hírügynökség információit később az Airbus is megerősítette, közlésük szerint a tanúsítási eljárás miatt terveik szerint 2023 vége helyett 2024 elején várható az első példány forgalomba állása.
Az ügynökség két, meg nem nevezett forrása egyébként azt állította, hogy a hatóság az eredetileg alkalmazott kompozit szerkezet áttervezését, vagy akár egy nehezebb és nagyobb méretű, fémből készült szerkezettel történő helyettesítését írhatja elő a gyártónak.
Amellett, hogy egy ekkora mértékű módosítás akár több mint fél évet is igénybe vehet, a hatósági követelményektől és a tanúsításhoz szükséges áttervezés mértékétől függően
a megoldás meg is növelheti a repülőgép szerkezeti tömegét, amely a korábban ígért és a típus legnagyobb előnyét jelentő hatótáv csökkenéséhez is vezethet.
Az EASA szóvivője a hírügynökségnek megerősítette, hogy a hátsó törzstank tanúsításával kapcsolatos feltételeket még nem véglegesítették, ha ezek készen vannak, akkor nyilvános véleményezésre közzéteszik azokat.
Amint korábban megírtuk, a rivális Boeing tavaly márciusban az A321XLR üzemanyag-rendszerével kapcsolatos aggályokra figyelmeztette az EU légügyi hatóságát. Az amerikai gyártó úgy vélte, hogy az A321XLR hatótávolságát lehetővé tevő, a törzs hátsó részében elhelyezett kiegészítő üzemanyag-tartály növelheti a kockázatokat egy esetleges tűz esetén, az Airbus tervezett megoldása potenciális veszélyforrás lehet.
A még nagyobb fennmaradó raktéri kapacitás érdekében a korábban már alkalmazott kiegészítő tartályokhoz képest az A321XLR-ben újratervezett, fix tank lenne, amely teljesen kitölti és követi a neki helyet adó törzsrész formáját. A Boeing szerint a törzsbe integrált tartály sokkal inkább kitett egy külső tűznek, ha a védelme nem elégséges. Az amerikai cég szerint egy esetleges futópálya-elhagyásos vagy a futóművek hibás működése miatt bekövetkezett baleset esetén nem lenne elegendő idő a fedélzet kiürítésére.
Az EASA figyelme már tavaly januárban a kiegészítő üzemanyagtartály terveire irányult, az európai hatóság jelezte, hogy az utasok biztonsága érdekében speciális feltételeket írhat elő a részegység engedélyezésénél.
Amint korábban megírtuk, az Airbus A321XLR prototípusa éppen a napokban gördült ki a gyártó hamburgi festőhangárjából, az Airbus tervei szerint a gép még ebben a negyedévben végrehajtja első felszállását. Az Airbus A321neo extra nagy hatótávú változatáról itt írtunk bővebben.