Egy A319-es incidense miatt az EASA légialkalmassági direktívát tervez kiadni, amely szerint át kell majd vizsgálni az Airbus A320 típuscsaládba tartozó bizonyos repülőgépek, köztük neo változatok szélvédőit.

Az intézkedés előzménye, hogy 2018. május 14-én utazómagasságon elkezdett megrepedni a Sichuan Airlines B-6419 lajstromjelű Airbus A319-esének jobb oldali szélvédője. A repedés a megszokottakkal ellentétben nem állt meg, és végül az egész ablak kirepült a helyéről.

A pilótáknak szerencsére nem esett komolyabb bajuk, azonban a pilótafülke több berendezése is kiszakadt a helyéről a hirtelen dekompresszió miatt.

A személyzet végül további probléma nélkül le tudott szállni Csengtu repülőterén.

A Sichuan Airlines sérült A319-ese (Forrás: Twitter)

A vizsgálat kiderítette, hogy a szélvédő tömítésének sérülése miatt nedvesség gyűlt fel az ablak alsó éle mentén. Ez pedig hosszú távon károsította az üveg fűtéséért felelős vezetékeket, folyamatosan fennálló rövidzárlatot okozva. A szélvédő két rétege közötti, állandó forró pontból indult el végül a repedés, amely a balesetet okozta.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint kiderült, az A320 típuscsaládnál használt 14 különböző cikkszámú (7 jobb és 7 bal oldali) alkatrészből csak 1-1 nem érintett, így az új generációs hajtóművel felszerelt neo változatok közül is van olyan, amelyet átvizsgálásra kell majd küldeni.

Az érintett szélvédőket részletesen meg kell vizsgálni, és át kell esniük egy elektronikus tesztelésen is. Ezt pedig 750 repült óránként, 750 repülési ciklusonként vagy 4 havonta meg kell ismételni, attól függően, hogy melyik következik be hamarabb.

Ettől csak egy kis csoport esetében lehet eltérés, ahol a repülőgép rendszerei rögzítik a szélvédő hibaüzenetét. Amennyiben ilyen nem érkezett, akkor az alkatrész korától függően akár a fenti értékek tízszeresére is kitolható a vizsgálat határideje, de legalább kétévente ezeket a szélvédőket is át kell majd vizsgálni.

A vizsgálat eredményét – attól függetlenül, hogy találnak-e eltérést, vagy nem – minden esetben jelenteni kell az Airbus felé. A direktíva megengedi azt, hogy az érintett cikkszámú üvegek bármelyikét beépítsék egy-egy repülőgépbe, feltéve, hogy újak, vagy átmentek a fenti teszteken. Természetesen beépítés után a repülőgépre ugyanúgy vonatkozni fog a sorozatos átvizsgálás követelménye.