Tárgyalásokat folytat az Airbus az Emirates légitársasággal egyes értesülések szerint arról, hogy a dubaji légicég az A380-as gyártásának túlélését jelentő, 36 darabos megrendeléséből több darabot A350-esre konvertáljon. Ez akár az Airbus kétszintes óriásgép-programjának bezárását is jelentheti.
A Reuters meg nem nevezett forrásai szerint az európai gyártó tárgyalásokat kezdett az A380-as típus legnagyobb üzemeltetőjével arról, hogy az Emirates több Airbus A380-as gépre szóló rendelését A350-esekre cserélje.
Ez újabb kétségeket vet fel az A380-as program túlélésével kapcsolatban, hiszen az Emirates 36 darabos rendelése (20 kötelező + 16 opció) elengedhetetlen ahhoz, hogy az idén 8, majd 6 darabosra csökkenő gyártási ráta mellett munkát biztosítson az üzemnek következő évtized második feléig.
Az Airbus számára azért volt fontos az Emirates megrendelése, mert azt gondolták, hogy a rendeléssel időt nyernek a gyártósornak, emellett pedig a legnagyobb üzemeltetőt más légitársaságok szerződései is követhetik majd. Az Airbusnál abban is bíztak, hogy hosszabb távon megélénkül a kereslet az óriásgép iránt.
Az Emirates megrendelésének A350-esre változtatása viszont azt jelentheti, hogy az Airbus a vártnál hamarabb elengedi az A380-as programot és leállíthatja az ikonikus, kétszintes utasszállító gyártását.
A Reutersnek az ügyre rálátó, de magát megnevezni nem kívánó forrás azt mondta, hogy az Airbus nagyon komolyan dolgozik a gyártósor leállításának tervein, azonban döntés még nem született az ügyben.
A hírügynökség kérdésére az Airbus hivatalosan csak annyit erősített meg, hogy valóban tárgyalnak a dubaji légitársasággal az A380-as szerződésről, azonban leszögezték, hogy az egyeztetések bizalmasak. Az Emirates és a Rolls-Royce pedig nem kommentálta az értesüléseket.
A hírre reagálva a Reuters egy másik, pénteken megjelent cikke szerint, Willie Walsh az IAG vezérigazgatója azt mondta, hogy az Airbusnak engednie kellene a Superjumbo árából, ha többet akarna eladni. Walsh hozzátette cége számára kiváló típus az A380-as és ha megfelelő lenne az ára, továbbiakat is rendelnének a meglévő 12 példány mellé, ugyanis jelenleg is keresik a hamarosan kivonásra kerülő Boeing 747-esek váltótípusát.
Az Airbusnak és az A350-esek hajtóműveit is gyártó Rollsnak azonban nem csak az A380-asok miatt fájhat a feje. Mint ismert az Emirates még 2014-ben visszamondta 70 darab A350-esre szóló megrendelését.
Az európai repülőgépgyártó és a brit hajtóműgyártó számára kulcskérdés, hogy a dubaji óriáscéget újra megnyerjék A350-es ügyfélnek, hogy az ne kizárólag a rivális Dreamlinerből rendeljen GE hajtóművekkel. Mint ismert, tavaly az Emirates 40 darab Boeing 787-10-esre írt alá szándéknyilatkozatot az amerikai gyártóval, azonban az üzletet még nem véglegesítették.
Amint korábban megírtuk, a 36 darabos, listaárakon 16 milliárd dollár értékű A380-as megrendelés véglegesítésénél súlyos, az egész üzlet létrejöttét veszélyeztető problémák merültek fel a hajtóműveket gyártó Rolls-Royce-szal, amit ezek szerint mégsem sikerült megnyugtatóan rendezni.
Az Airbus A380-as típus eladásai évek óta megrekedtek, mert a légitársaságok inkább az új generációs kéthajtóműves szélestörzsű típusok felé fordulnak. Ezek – az A350-es és a rivális Boeing 777X – befogadóképessége ugyan kisebb a szuperjumbókénál, azonban üzemeltetési költségeik jelentősen alacsonyabbak még egy utasra vetítve is.