A főváros jövőjéről szóló Budapest 2030 című konferencián Váradi József Wizz-vezér azt mondta: nagy potenciál van az itteni turizmusban, a légitársasága pedig új távlatokat keres, így akár New York-ba is indíthatnak járatokat.
A főváros fejlesztési lehetőségeiről, terveiről, valamint a turizmus szerepéről és jövőjéről szervezett konferenciát a portfolio.hu portál Budapest 2030 címmel illetékes politikusok, szakemberek részvételével kedden.
A honlap saját beszámolója szerint az eseményen a Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József is előadást tartott a főváros turizmusának és légiiparának lehetőségeiről.
A Wizz-vezér azt mondta, hogy szerinte a budapesti légikikötő utasforgalma hamarosan megelőzheti Prágáét, és ha a trend folytatódik, 2030-ra a 30 milliót is elérheti.
Ezt azzal magyarázta, hogy míg korábban „Prága-fétis” volt tapasztalható a turizmusban, most Budapest ugyanilyen népszerűvé kezd válni. Hozzátette: a magyar főváros minden tekintetben rekordot dönt, tavaly több mint 7 százalékkal bővült az itteni turizmus, Európában az átlag 3-5 százalék, valamint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma is átlagot meghaladó mértékben növekszik.
A cégvezető hangsúlyozta, hogy nemcsak az európai látogatóknak vonzó a fővárosunk, hanem globálisan is.
Megemlítette, hogy a magyar lakosságban is vannak még tartalékok, ugyanis 80 százalék még sosem utazott repülővel. Ez az arány a nyugat-európai városokban nagyjából 40-50 százalék, ezért azon dolgoznak, hogy egyre több magyar utazzon repülővel.
Váradi József szólt arról is, hogy szeretnék, ha a Wizz Air járataival távolabbi célpontok, pl. New York is közvetlenül elérhető lenne Budapestről.
Mint ismert, a magyar gyökerű fapados is rendelt új generációs A321neókat, amelyeket már az áttervezett, Airbus Cabin Flex törzs- és vészkijárat-kialakítással kap majd meg a jövő évtől. Nem mellesleg ez a változat alapja a megnövelt hatótávú, kiegészítő üzemanyagtartályokkal szerelt A321LR változatnak is.
Ha feltételezésekbe bocsátkozunk, akkor bár a szerződés részletei nem nyilvánosak, vélhetően nem ütközne különösebb akadályba a megrendelés egy részének módosítása az LR verzióra, amely teljesíteni tudná a Budapest-New York utat.
A Wizz-ről már felmerült, hogy transzatlanti járatokon gondolkodik, például a brit üzemelés létrehozásának idején, amely szerint London-Lutonról nyitnának észak-amerikai útvonalakat. A légitársaság azonban rendre nem kívánta kommentálni az értesüléseket és a lutoni futópálya rövidsége miatt nem is ideális erre a célra.
Veszélyben az A321neók terv szerinti átvétele?
Ami az A320neo-típuscsaládot érintő és még legalább egy évig elhúzódó Pratt & Whitney-hajtóműgondokat (a Wizz is ezzel rendelte meg 110 neóját), valamint az A321neók kabinberendezése körüli fennakadások miatti késéseket illeti, kérdés, hogy ezek érintik-e a Wizz Airt is.
A légitársaság nemrég az AIRportal.hu ezzel kapcsolatos kérdésére annyit közölt, hogy az első neo repülőgépek átadása a várakozások szerint az eredeti terveknek megfelelő időben történik majd, tehát 2019 elején.
Mindez azonban az A320neo körüli gyártási problémák és csúszások fényében – amelyről az AIRportal.hu olvasói többször is olvashattak az elmúlt hetekben – inkább optimizmusnak tűnik. Nem tudni, hogy az A321neók esetleges késésével lehet-e összefüggésben, hogy a Wizz Air a jövő évben visszafogottabb növekedési ütemmel számol a budapesti járathálózatán.
Ugyanakkor a cég közlése szerint a flottastratégia rugalmasan számol a meglévő repülőgépek lízingszerződéseinek lehetséges meghosszabbításával, amennyiben erre szükség lenne. Hozzáteszik, hogy ezt már jelezték is „a piac felé” (vélhetően a bérbeadó cégekre gondol a közlemény), amellyel a neók esetleges késése esetén szabad kapacitás teremthető.