Különösebb ünnepség és csinnadratta nélkül, végül 9 év késéssel október utolsó napján megnyitott az új Berlin-Brandenburg reptér, amely azonban a Lufthansa-vezér szerint nem lesz a cég jelentős átszállóközpontja.

Az első járatok, amelyek leszálltak a schönefeldi légikikötő mellé épített új létesítmény futópályáján, a Lufthansa LH2020-as, valamint az Easyjet EJU311-es számú járata voltak, mindkettőt egy-egy Airbus A320neo teljesítette. A gépek fedélzetén utazott Carsten Spohr (Lufthansa), illetve Johan Lundgren (Easyjet) vezérigazgató is.

A járatokat landolás után a szokásoknak megfelelően vízsugárral köszöntötték. A repülőtér mellett a Reuters jelentése szerint környezetvédelmi aktivisták tüntettek a megnyitás ellen.

A Berlin-Brandenburg Willy Brandt Nemzetközi Repülőtér építését 2006-ban kezdték el, és az első tervek szerint 2011-ben kellett volna átadni, költségei az eredetileg becsült 3 helyett 9 milliárd euró fölé emelkedtek a támogatásokkal együtt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőtér építése európai szinten is híres botrány lett, amibe Berlin korábbi polgármestere, Klaus Wowereit bele is bukott.

Tervezési és kivitelezési hiányosságok is hozzájárultak a 9 éves csúszáshoz, a legnagyobb gondot a tűzvédelmi rendszer hibái okozták, több évbe került, mire sikerült kijavítani a rendszert.

A koronavírus-járvány közepette Engelbert Lütke Daldrup, az állami tulajdonú üzemeltető vezetője 10 milliós utasforgalmat vár Berlinben a tavalyi (két reptéren regisztrált) 36 millióval szemben. Brandenburg évente 40 millió utast tud kiszolgálni, mindent egybevetve. Az utasforgalom hiánya miatt a repülőtérnek hosszabb ideig állami támogatásra van szüksége, hogy működőképes maradjon.

A cégvezető a megnyitón azt mondta: nem történelmi, de Berlin és Brandenburg tartomány számára fontos napról van szó, és reményét fejezte ki, hogy egyre több hosszútávú járat nyílik majd az új repülőtérről.

Carsten Spohr Lufthansa-vezér azonban gyorsan lehűtötte a kedélyeket, szerinte történelmi okokból Németországban Frankfurt és München a két fő átszállóközpont, úgyhogy nem várható, hogy Berlin csatlakozik ehhez a csoporthoz. 

A főváros Tegel-repülőtere a jövő héten végleg bezár. Schönefeldet pedig átnevezték, mivel Brandenburg ennek bővítéseként jött létre, így a jövőben BER 5-ös terminál néven működik, és főként továbbra is a diszkont járatokat szolgálja ki.