Aktívan végzi a piackutatást és tárgyal potenciális üzemeltetőkkel az Airbus a már hivatalosan is elismert tervről, az A321-es még tovább növelt hatótávú változatáról. Az A321XLR programját iparági források szerint ez év közepén jelenthetik be.

Iparági forrásokra hivatkozva a Reuters azt írja, hogy egyre közelebb lehet az új generációs A321neón alapuló, nagy hatótávú A321LR-nél is nagyobb hatótávolságú A321XLR variáns megvalósítása.

Az Airbus a bennfentesek szerint intenzív tárgyalásokat folytat légitársaságokkal, és ez év közepén jelenthetik be, hogy megvalósítják az A321XLR-t.

Fotó: Airbus

Mint megírtuk, az első A321LR tavaly novemberi átadásán a típuscsalád programfőnöke elárult néhány részletet a valóban létező továbbfejlesztési elképzeléseikről.

Az A321XLR-hez új szárnyakat nem fejlesztenének ki, de a repülőgép szerkezetét több ponton megerősítenék, a legnagyobb felszállótömeget 100 tonna fölé emelnék, és az üzemanyagrendszer módosításával mintegy 8700 kilométerre növelnék a hatótávolságot.

Az LR változat egyik megrendelője, az Air Transat közlése szerint az Airbus arról tájékoztatta őket, hogy az XLR 2023-ban állhatna szolgálatba.

Egyébként a már létező LR változat két osztályos elrendezésben, 206 utast és poggyászukat 7400 kilométerre képes elszállítani három kiegészítő üzemanyag-tartállyal. E típusvariáns iránt létező az érdeklődés, már számos légicég rendelt belőle, köztük nagyobbak is. Még amerikai légitársaságok is fontolgatják, hogy a transzatlanti és kontinensen belüli, a nyugati valamint a keleti-part nagyvárosait összekötő forgalomban most közlekedő Boeing 757-eseiket ezzel váltják le a közeljövőben.

Az LR után egyre inkább valószínű az XLR változat megvalósulása (Forrás: Airbus)

Az Airbus a leendő A321XLR-rel, illetve az A330neo kisebb felszállótömegű és hajtómű-teljesítményű regionális változatával igyekezne lefedni a piac közepének hívott szegmenst, és venné el a levegőt a rivális Boeing elképzelt közepes méretű új típusa elől.

Az amerikai vállalat a közkeletű nevén 797-esnek hívott, új fejlesztésű, kis széles törzsű típusával töltené ki a 757/767-esek leáldozásával keletkezett űrt. A két tagú, 225-265 utas szállítására, mintegy 8-9000 ezer kilométeres hatótávolságú gépről szintén azt pletykálják, hogy 2019 közepén, esetleg a párizsi légi szalonon jelenti be a Boeing.

Az A321XLR még csak épphogy pletykaszinten merült föl, de az Airbus-üzemeltető amerikai diszkont Jetblue máris bejelentette tavaly nyáron, hogy nagyon érdekli.

Az újabb variánshoz a hajtóművek teljesítményét is meg kellene némileg növelni, a becslések szerint a jelenlegi CFM Leap és Pratt&Whitney GTF erőforrások már most is kínált, 33 ezer font tolóerejű változata jöhetne szóba.

Amint az összefoglaló megjegyzi, bár a hagyományos légitársaságoknak valóban vonzó lehet az A321XLR – hiszen jelenleg is üzemeltetnek kis szélestörzsűeket vagy 757-eseket például a transzatlanti útvonalakon -, a fapadosoknak kevésbé, hiszen utóbbiak szeretik minél inkább megtölteni ülésekkel a gépeket. Így viszont a szerkezeti korlátok miatt nem tudnák elérni a potenciális hatótávolságot.