Kevesebb mint 50 órát töltött a levegőben a 2012-ben gyártott Boeing 747-8 BBJ, amelyet szétbontanak egy arizonai repülőtéren.

Megkezdték az összesen tíz, kifejezetten VIP vezetők szállítására legyártott Boeing 747-8 BBJ egyikének szétbontását. Ez az első példány a Boeing 747-8-as sorozatból, amely erre a sorsra jutott, ráadásul szinte „nullkilométeresen” – számolt be a World Airline News.

A 40065 gyártási számú példány 2012. május 30-án teljesítette első repülését, és az elmúlt alig több mint tíz évben mindössze 42 órát töltött a levegőben.

A repülőgép 2012 december végétől egészen idén április közepéig állt a svájci Bázel repülőterén, ahova azért szállították, hogy elkészítsék a teljesen egyedi berendezést, a luxusgépek fedélzeti kialakítására szakosodott Jet Aviation cégnél.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A négyhajtóműves óriásgép Szultán bin Abdulaziz szaúdi koronaherceg rendelésére készült, aki azonban 2011 októberében elhunyt.

A VIP-fedélzet kialakítására szóló szerződést – amelynek értéke vetekedhet magának az  747-esnek az árával – ezt követően törölték.

A belső berendezés nélküli repülőgéppel az ezt követő közel tíz éveben nem történt semmi.

Vagyonkezelője, egy amerikai bank megpróbálta értékesíteni, azonban egy új 747-8-as értékének kevesebb mint negyedéért, 95 millió dollárért sem sikerült vevőt találni az óriásra.

Az N458BJ lajstromjelű Boeing 747-8 BBJ-t végül az idén április 15-én az Arizona állambeli Marana Pinal Airparkba repülték át, ahol megkezdték a piacképes alkatrészek kiszerelését és a gép szétbontását.

Az összesen tíz elkészült Boeing 747-8 BBJ közül még kilenc példány repül, kettő Katarban, egy-egy Kuvaitban, Egyiptomban, Bruneiben, Ománban, Marokkóban és Törökországban szolgálja az állami vezetők és uralkodók kényelmét.

Az amerikai elnök szállítására szolgáló, a köznyelvben Air Force One-ként emlegetett, két VC-25B is a Boeing 747-8 Intercontinental jelentősen átalakított változata. Ezek a korábban csődbe ment orosz Transaero légitársaság számára készült, de át nem vett két példányból készülnek, több éves késéssel és botrányokkal tarkítva.

A típus utasszállító változatából 36, a cargo-variánsból pedig 107 készült, az utolsó a napokban gördült ki a gyártósorról, átadása 2023 elején esedékes.