A Wizz Air a következő néhány évre vonatkozó flottabővítési tervét az Airbus-átadások csúszása miatt kénytelen volt mérsékelni, az utazási kereslet tekintetében bizakodó a cég, de a háború miatt bezárja moldovai bázisát, az euró-dollár árfolyam elszállása pedig hatalmas veszteséget okozott.
A fapados légitársaság 53 A320 (ceo – korábbi generációs hajtóművel szerelt), 41 A321 (ceo), 6 A320neo és 68 A321neo típusú repülőgépet üzemeltet a szeptember végi eredményéről szóló, most kiadott közlése szerint, és 394 további gépre rendelkezik szerződéssel. Ebből 47 példány a megnövelt A321XLR repülőgépre szól, amelynek tanúsítása – mint megírtuk – 2024 második negyedévére csúszik.
A légitársaság évente átlagosan 30-40 új repülőgépet vesz át, de az Airbusnál az ellátási láncokban tapasztalható zavarok ezek mintegy húsz százalékát érintik – közölte Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a vállalat első pénzügyi félévi eredménybeszámolóján.
A vezető elmondása szerint a késések várhatóan a következő öt évre is átgyűrűznek, attól függően, hogy az iparág milyen gyorsan képes lesz orvosolni az ellátási lánc problémáit.
Az Airbus felülvizsgált átadási ütemterve alapján a Wizz Air flottájában a 2023. március 31-én záruló pénzügyi év végére 173 repülőgép teljesít majd szolgálatot, a légitársaság júliusi, első negyedéves eredményeinek bemutatásakor közöltek szerint tervezett 182 darabhoz képest tehát kilenccel kevesebb. A pénzügyi év végére viszont így is meghaladja majd az 50 százalékot az új generációs hajtóművekkel felszerelt, neo-sorozatú repülőgépek aránya a flottában.
A 2024-es pénzügyi év végére 208, 2025-re 234, 2026-ra 267, 2027-re pedig 326 darabra bővíti flottáját a légitársaság a mostani tervek szerint, míg legutóbb 2027-re 341 géppel kalkulált a vállalat. Váradi hangsúlyozta, hogy az átadások késése kívül esik a befolyásukon, ugyanakkor a cég ragaszkodik ahhoz, hogy az évtized végére 500 gépet üzemeltet majd.
A vezérigazgató a meglévő repülőgépek lízingszerződéseinek meghosszabbítását nem tartja jó megoldásnak, mert az a régi technológia megtartását jelentené, a piacról bérelt repülőgépek pedig jelentősen növelnék a költségeket.
A Wizz Air az idei télen mintegy 35 százalékos kapacitásbővítést tervez 2019 azonos időszakához képest. Váradi szerint egyelőre nem érzékelik a kereslet visszaesésének jeleit, ezért abban bíznak, hogy az utazási kereslet a pénzügyi év második felében is erős marad a kihívásokkal teli makrogazdasági háttér és a fogyasztók fokozott bizonytalansága ellenére.
Kiemelte, hogy a légitársaság földrajzi szempontból diverzifikált hálózata és közel-keleti terjeszkedése természetes biztosítékot nyújt a kereslet egy-egy régióban történő esetleges visszaesésével szemben.
A nehéz első negyedév után a légitársaság a második negyedév végére stabilizálta működését, a légiközlekedési ágazatot az év elején sújtó működési problémák után a korábbi időszakban megszokott alacsony szintre csökkent a késések és járattörlések aránya.
A június eleje és augusztus vége közötti nyári csúcsszezonban 12,9 millió utast szállított a Wizz Air, 2022. szeptember 5-én pedig új vállalati rekordot ért el azzal, hogy egyetlen nap alatt 859 járata közlekedett.
A második pénzügyi negyedévben a bevételek 41 százalékkal nőttek a járvány előtti azonos időszakhoz viszonyítva, emellett javult a járatok üléskihasználtsága és nyereségessége is, mindezeknek köszönhetően a negyedévben 374 millió euró EBITDA-szintű eredményt ért el a vállalat. Az üléskihasználtság (load-factor) visszatérését a járvány előtti szintre viszont csak jövő tavasszal várja a fapados.
Ugyanakkor a légitársaság a szeptember 30-ával zárult első pénzügyi félévben 63,8 millió eurós működési veszteséget könyvelt el, míg a 269 millió eurós nettó árfolyamveszteséget is számítva a nettó mínusz 384 millió euróra ugrott. Ez azonban nem volt hatással a Wizz Air likviditási helyzetére, szeptember végén 1,63 milliárd euró volt a cég teljes készpénzállománya.
Az euró-dollár árfolyam változása azért okozott ekkora veszteséget a légitársaság számára, mert a cég a teljes flottáját lízingeli, amelynek díjai döntően dollár elszámolásúak, és ezeket nem biztosította fedezeti ügyletekkel.
Ugyanakkor a cég közlése kiemeli, hogy az elmúlt időszakban korrekciós intézkedéseket hajtott végre a változékony makrogazdasági környezet és az emelkedő kamatlábak ellensúlyozására, bővíti az eurós lízingszerződéseket, az új megállapodásoknak pedig már 61 százaléka euróban finanszírozott. Emellett a vállalat dolgozik a megemelkedett üzemanyagköltségek fedezeti ügyletekkel történő kompenzálásán is.
Kapcsolódó hír, hogy a Wizz Air december 1-jén bezárja kisinyovi bázisát a háború közelsége miatti kockázatokkal indokolva, de más állomáshelyeiről továbbra is teljesít járatokat a moldáv fővárosba.