Kicsi a valószínűsége, hogy 2030 előtt felszálljon a kínai-orosz koprodukcióban tervezett CRAIC CR929 új generációs, szélestörzsű utasszállító prototípusa, de folytatódik a közös fejlesztése.
Az elmúlt időszakban kevés konkrétum került nyilvánosságra a típus fejlesztési programjáról: az év elején annyi derült ki, hogy lassabban halad a tervezettnél, a nyáron pedig olyan információk láttak napvilágot, hogy az orosz fél kivonul a projektből, miután már többször felmerültek együttműködési nehézségek.
Utóbbi híresztelést most cáfolta Gyenyisz Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszter, aki egy interjúban kijelentette, hogy nem mondtak le a Kínával közös, széles törzsű repülőgép kifejlesztéséről.
Hozzátette: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a tesztelés 2030-ig megkezdődjön.
Ezzel jelentős, újabb 5 éves csúszást ismert el a miniszter, ugyanis korábban a 2011 óta tervezett típus forgalomba állítását 2025 és 2027 között várták, később pedig a szűzrepülés céldátumaként szerepelt 2025.
A napokban Wu Guanghui vezető tervező egy kínai lapnak számolt be a projektről, közlése szerint a törzs és a farokrész beszállítóit már kiválasztották, valamint a tervezési munkálatok újabb fázisa kezdődött meg.
Ennek során úgy tervezik át a típust, hogy kiváltsák a kereskedelmi szankciók által érintett nyugati részegységeket és alapanyagokat.
A CR929-600-as alapváltozat háromosztályos elrendezésben 280 utas szállítására lesz képes akár 12 000 kilométeres hatótávolsággal, ebbből 2045-re közel ezer példányt szeretnének legyártani.
A COMAC keskenytörzsű típusa, a C919 a napokban kaphatja meg a kínai hatóságoktól a forgalomba állításhoz szükséges tanúsítványt, miután a nyáron lezárult a típus tesztelési programja.