Ha az Alitalia eladása sikertelen lesz jövő év közepéig, leállítják a légitársaságot az illetékes olasz miniszter közlése szerint, aki hozzátette: addig is „átalakítják” a céget. A versenyjogi EU-biztos eközben figyelmeztetett, hogy a nemrég megítélt újabb állami kölcsön miatt újabb versenyjogi vizsgálat jöhet.
Nem öntenek több közpénzt az Alitaliába – közölte Stefani Patuanelli ipari miniszter szombaton a Reuters szerint. Hozzátette: ha 2020 közepéig nem sikerül rendezni a cég helyzetét, és nem találnak befektetőt, akkor leállítják a légitársaságot.
A tárcavezető szerint addig is megpróbálják átalakítani az Alitaliát, de ennek módjáról nem árult el részleteket.
Érdekesség: a Lufthansa, amely szintén érdeklődik az Alitalia átvétele iránt, régóta azt hangsúlyozza, hogy csak átalakítás-karcsúsítás után érdekelné a légitársaság, egyes források szerint pedig a kormány örömmel látná a befektetők között a német holdingot.
Mint megírtuk, a korábban juttatott 900 millió után nemrég további 400 millió eurós kölcsönről döntött az új olasz kormány, 2020. május 31-i határidőt adva az eladásra. Az után került sor erre, hogy az államvasutak irányításával tervezett átvétel, amelyben a Delta Air Lines és az olasz Atlantia holding is részt vett volna, a közlések szerint „tisztázatlan részletek miatt” nem sikerült.
Az Alitalia folyamatosan veszteségesen üzemel, pár napja a miniszter arról beszélt, hogy átlagosan napi 2 millió euró mínuszban van a cég.
Az újabb kölcsön kapcsán az Európai Bizottság versenyjogi biztosa, Margarethe Vestager is megnyilatkozott a minap a Corriere della Sera cikke szerint.
Az EU-biztos kilátásba helyezte újabb eljárás lehetőségét, amelyben azt vizsgálnák, tiltott állami támogatás-e a 400 milliós újabb kölcsön, hiszen már be is érkeztek a testülethez az első panaszok.
Szavai szerint kapcsolatban állnak az olasz kormánnyal, a kérdést mihamarabb rendezni kell. Stefano Patuanelli ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: szerintük a kölcsön nem minősül tiltott támogatásnak.
Az Alitalia azóta van csődközeli helyzetben és működik újra állami fenntartásban, hogy a milliárd dolláros veszteségeket felhalmozó Etihad 2017-ben pénzügyileg kifarolt a korábban partnerként kezelt Alitalia mögül, miután a dolgozók nem fogadták el a cég átalakításáról szóló tervet, mert munkahelyek megszűnésével járt volna.